• Menu
  • Menu

اگر مسافر استانبول هستید

استانبول شهر عجیبی است! چه یک مسافر حرفه‌ای باشی که تمام دنیا را گشته‌ای و چه یک گردشگر کم‌تجربه باشی که برای اولین بار از مرز کشور خارج می‌شوی، در هر صورت این شهر برای تو چیزهایی دارد که شگفت‌زده‌ات کند.

راهنمای سفر به استانبول – استانبول شهر عجیبی است! چه یک مسافر حرفه‌ای باشی که تمام دنیا را گشته‌ای و چه یک گردشگر کم‌تجربه باشی که برای اولین بار از مرز کشور خارج می‌شوی، در هر صورت این شهر برای تو چیزهایی دارد که شگفت‌زده‌ات کند.
این شهر می‌تواند با آثار شگفت‌آور رومی‌اش، لبخند بر چهره تاریخ‌دوستان بنشاند یا با آثار هیجان‌انگیز عثمانی‌اش علاقه‌مندان آثار اسلامی را سرمست کند و یا با امکانات امروزی‌اش، جذابیتی بی‌پایان برای علاقه‌مندانِ گشتن و تفریح کردن باشد. استانبول زیبایی‌هایی مثال‌زدنی در خود پنهان دارد که برای دیدن آنها همه ساله میلیون‌ها مسافر از نقاط مختلف جهان به این شهر می‌آیند.
این مطلب راهنمای سفر به استانبول است و تلاش دارد به شما کمک کند تا استانبول واقعی را – آنگونه که باید -ببینید.

راهنمای سفر به استانبول

راهنمای سفر به استانبول

مطلب راهنمای سفر به استانبول در چند بخش مختلف ارائه شده است و به شما کمک می‌کند تا استانبول را به صورت حرفه‌ای ببینید. این عناوین و بخش‌های مختلف مطالبی است که در این مقاله می‌خوانید:

  1. تاریخ استانبول
  2. شاهکارهای استانبول
  3. تجربه‌های ناب استانبولی
  4. مسیرهای پیاده‌روی
  5. گنجینه‌های پنهان استانبول
  6. نکات ویژه سفر به استانبول

اگر مسافر استانبول هستید، پیشنهاد می‌شود راهنمای سفر به استانبول را کامل بخوانید و مطمئن باشید که با خواندن این مطلب، کیفیت سفر شما کاملا متفاوت خواهد بود.

تاریخ استانبول

از بیزانتیوم تا قسطنطنیه تا استانبول

شاید جالب باشد بدانید که این شهر در زمان داریوش بزرگ و در درگیری‌ها و جنگ‌های بین پارس و یونان به تصرف امپراطوری هخامنشی درآمد. در واقع این شهر حدود هفت قرن پیش از میلاد مسیح بنا شده بود و به «بیزانتیوم» شناخته می‌شد. اما این «کنستانتین بزرگ» امپراتور روم بود که تاریخ متفاوتی را برای این شهر رقم زد. او در قرن چهارم پس از میلاد آنقدر امپراتوری‌اش وسیع شد که تصمیم گرفت برای بخش شرقی امپراتوری وسیعش، مرکز مستقلی ایجاد کند. کنستانتین کبیر این شهر را بعنوان پایتخت شرقی روم انتخاب کرد و نام شهر را رم‌ جدید گذاشت. اما پس از مرگ امپراتور، نام شهر به «شهر کنستانتین» (کنستانتینوپل یا کنستانتینوپلیس) تغییر کرد که البته عرب‌ها آن را به شکل دلخواه خودشان یعنی قسطنطنیه تلفظ می‌کردند.
تاریخ این شهر با آمدن امپراتوری اسلامی عثمانی در قرن پانزدهم میلادی شکل دیگری به خود گرفت. این‌بار سلطان محمد فاتح بود که دیوار قسطنطنیه را درهم شکست و این شهر را مرکز فرماندهی خود قرار داد. نام شهر آرام آرام از قسطنطنیه به اسلامبول و بعدتر به استانبول تغییر کرد.

شاهکارهای استانبول

تکرار نشدنی‌ها

اگر در سایت‌های مختلف و معتبر بین‌المللی درباره دیدنی‌های استانبول جستجو کنید، نتایج مختلفی پیدا می‌کنید. تقریبا هیچ دو سایت مشابهی پیدا نمی‌کنید که نظرشان درباره شاهکارهای معروف و اولویت بازدید از جاذبه‌های توریستی استانبول یکسان باشد؛ اما البته اشتراکات بین این لیست‌ها زیاد است.
من در راهنمای سفر به استانبول لیست زیر را پیشنهاد می‌دهم که ضمن مدنظر داشتن لیست‌های معتبر بین‌المللی، سلیقه و ذائقه گردشگران ایرانی را نیز در آن مد نظر قرار داده‌ام. بنابراین اگر در سفر به استانبول بر اساس این لیست راهنمای سفر به استانبول من به سراغ دیدن جاذبه‌های این شهر بروید، تقریبا می‌توانید مطمئن باشید که مهم‌ترین‌ها را دیده‌اید.

  • ایاصوفیه

چه آن را مسجد یا کلیسا یا موزه بنامید و چه آن را حاجیا صوفیا یا هاگیا صوفیا (Hagia Sophia) و یا ایاصوفیه (Ayasofya) بنامید، اشتباه نکرده‌اید. اینجا یکی از شاهکارهای ابدی معماری دنیا است که حدود ۱۵۰۰ سال قدمت دارد و در طی این قرون، اتفاقات متفاوتی را تجربه کرده است. این ساختمان ابتدا به دستور ژوستینین اول امپراتور روم شرقی (بیزانس) به عنوان کلیسا ساخته و در سال ۵۳۷ میلادی افتتاح شده است و حدود ۱۰۰۰ سال با همین کاربری استفاده می‌شده است. اما با آمدن امپراتوری عثمانی کاربری آن از کلیسا به مسجد تغییر پیدا می‌کند. در نهایت نیز پس تبدیل حکومت ترکیه به جمهوری، این بنا به موزه تبدیل شده است. ارتفاع گنبد با شکوه این بنا از زمین ۵۵ متر و قطر دهانه آن ۳۱ متر است.

راهنمای سفر به استانبول

ساعات بازدید: (بر اساس اطلاعات وب‌سایت در سال 2018)
از ۱۵ آوریل تا ۳۰ اکتبر: ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰ – آخرین زمان ورود ۱۸:۰۰
از ۳۰ اکتبر تا ۱۵ آوریل: ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ – آخرین زمان ورود ۱۶:۰۰
دوشنبه‌ها تعطیل
برای اطمینان از باز بودن موزه، در روز بازدیدتان به وب‌سایت موزه ایاصوفیه مراجعه کنید.
هزینه ورودی: ۴۰ لیر ترکیه

  • مسجد سلطان احمد

مسجدی که ترک‌ها آن را «سلطان‌ احمِت جامع» و خیلی‌ها به واسطه کاشی‌های آبی رنگش آن را مسجد آبی یا بلو ماسک (Blue Mosque) می‌خوانند، درست در مقابل ایاصوفیه قرار دارد و یکی از مساجد معروف استانبول محسوب می‌شود. این مسجد در ابتدای قرن هفدهم به دستور سلطان احمد اول در مقابل ایاصوفیه ساخته می‌شود تا هنر معماری اسلامی د ر برابر معماری مسیحیت جلوه کند. با آنکه تلاش شده تا مسجد با شکوه‌تر از ایاصوفیه باشد، اما قطر دهانه گنبد اصلی مسجد تنها دو متر بیشتر از ایاصوفیه یعنی ۳۳ متر است، اما ارتفاع گنبد از زمین ۱۲ متر کمتر از گنبد رقیب یعنی تنها ۴۳ متر است. با این حال باید اعتراف کرد که معماری و تزئینات مسجد بسیار با شکوه است. پیش از آنکه این مسجد ساخته شود، اینجا بخش مهم و مرکزی قسطنطنیه (پیش از عثمانی‌ها) محسوب می‌شد و همچنان امروز در کنار مسجد، می‌توان میدانی را دید که به میدان سلطان احمد مشهور است، اما در واقع همان میدان هیپودروم است که کارکرد آن به عنوان میدان اجتماعات شهر و برگزاری مراسم‌های مختلف بوده است.

ساعات بازدید: ۰۹:۰۰ تا غروب خورشید
از نیم ساعت قبل تا نیم ساعت بعد از هر اذان صرفا برای نمازگزاران قابل استفاده است.
برای اطمینان از باز بودن و امکان بازدید از مسجد، در روز بازدیدتان به وب‌سایت مسجد مراجعه کنید.
هزینه ورودی: ندارد

  • کاخ توپکاپی

سلطان محمد فاتح که پایتخت امپراطوری عثمانی را به استانبول منتقل کرد، دستور داد تا کاخی با شکوه، مُشرف به تنگه بسفر بسازند تا آنجا را به عنوان مرکز فرماندهی امپراطوری استفاده کند. این کاخ در سال ۱۴۶۵ به بهره‌برداری رسید و آن را کاخ جدید نام‌گذاری کردند. این مجموعه در طول سال‌های بعد توسط سلاطین عثمانی گسترش پیدا کرد و به دلیل زمین‌لرزه سال ۱۵۰۹ و آتش‌سوزی سال ۱۶۶۵ چند بار مورد بازسازی قرار گرفت. نام فعلی آن یعنی کاخ توپکاپی (Topkapı Palace) یا توپ‌قاپی به معنای دروازه توپ، در قرن نوزدهم به آن داده شده است. این کاخ تا پیش از انتقال مرکز قدرت عثمانی‌ها به کاخ دولماباغچه، مهترین مکان در امپراطوری عثمانی‌ها بود. اما آرام آرام میزان اهمیت این مجموعه کاسته شد تا اینکه بعد از پایان امپراطوری عثمانی، به موزه تبدیل شد.

راهنمای سفر به استانبول

ساعات بازدید: (بر اساس اطلاعات وب‌سایت در سال 2018)
از ۱۵ آوریل تا ۳۰ اکتبر: ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۸:۴۵ – آخرین زمان ورود ۱۸:۰۰
از ۳۰ اکتبر تا ۱۵ آوریل: ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۶:۴۵ – آخرین زمان ورود ۱۶:۰۰
سه‌شنبه‌ها تعطیل
برای اطمینان از باز بودن موزه، در روز بازدیدتان به وب‌سایت کاخ توپکاپی مراجعه کنید.
هزینه ورودی: ۴۰ لیر ترکیه

  • باسیلیکا سیسترن

بدون شک یکی از جواهرهای پنهان استانبول آب‌انبارِ باسیلیکا سیسترن (Basilica Cistern) است که در فاصله بسیار نزدیکی نسبت به ایاصوفیه و بلوماسک قرار دارد. آب‌انبارِ باسیلیکا بزرگترین آب‌انبار در میان صدها آب‌انبار تاریخی است که در شهر قدیمی استانبول (کنستانتینوپل یا قسطنطنیه) وجود داشته است. این آب‌انبار به باسیلیکا (نوعی از کلیسا) مشهور شده، چرا که در زیر محوطه‌ای ساخته شده که کلیسایی عظیم در عهد امپراطوری روم در آنجا قرار داشته است. این بنای با شکوه در بردارنده ستون‌های فراوانی است که در قرن ششم میلادی و در زمان امپراطوری روم شرقی یا بیزانس ساخته شده است. یکی از مهمترین دیدنی‌های این آب‌انبار، ستونی است که بر روی پایه‌ای به شکل سر مِدوسا (الهه اساطیر یونان) ساخته شده است.

راهنمای سفر به استانبول

ساعات بازدید: ۰۹:۰۰ تا ۱۷:۳۰
بنا بر اعلام وب‌سایت باسیلیکا سیسترن به علت بازسازی بازدید از آن تا تاریخ 11 مارس (20 اسفند 96) امکان‌پذیر نمی‌باشد.
هزینه ورودی: ۲۰ لیر ترکیه

  • بازار بزرگ

بازار بزرگ استانبول که محلی‌ها آن را کاپالی‌چارشی (kapalıçarşı) به معنای بازار سرپوشیده می‌خوانند، یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده در جهان است. این بازار با داشتن ۶۱ راسته و ۴۰۰۰ حجره (یا فروشگاه) روزانه میزبان ۲۵۰،۰۰۰ تا ۴۰۰،۰۰۰ بازدید کننده و خریدار است. نکته‌ای که بر اهمیت این بازار می‌افزاید این است که برخی‌ها آن را یکی از نخستین مراکز خرید در دنیا می‌دانند که محصولات را در فضایی جدید برای خریداران ارائه کرد. جای تردیدی نیست که بازدید مقامات غربی و معماران این کشورها از بازار استانبول، زمینه طراحی مراکز خرید جدید در اروپا با عنوان پاساژ بوده است. اولین بخش از این بازار وسیع، درست در سال‌های ابتدایی حضور امپراطوری عثمانی در استانبول ساخته شد، به نحوی که بازار لباس و جواهر به عنوان نخستین بخش‌های این بازار در سال ۱۴۶۱ به بهره‌برداری رسید. البته آجرکاری‌های بازار نشانگر آن است که بخش‌های قابل توجهی از این بازار مربوط به نیمه دوم قرن پانزدهم میلادی می‌باشد.

راهنمای سفر به استانبول

ساعات بازدید: (بر اساس اطلاعات وب‌سایت در سال 2018)
ساعت ۰۸:۳۰ تا ۱۹:۰۰
یکشنبه‌ها و تعطیلات مذهبی تعطیل
برای اطمینان از باز بودن بازار، در روز بازدیدتان به وب‌سایت بازار بزرگ مراجعه کنید.
هزینه ورودی: ندارد

  • مسجد سلیمانیه

دومین مسجد بزرگ استانبول مسجدی است که سلطان سلیمان پادشاه بزرگ عثمانی دستور ساخت آن را صادر کرد. او با ساخت این مسجد، می‌خواست شکوه و توانمندی دربار خود را عیان کند. او خود را سلیمان ثانی (بعد از حضرت سلیمان) می‌دانست و این مسجد حکم معبد سلیمان را برای او داشت. همچنین می‌خواست نشان دهد که در ساخت یک بنای با شکوه، از مهارت ژوستینین اول که ایاصوفیه را ساخت نیز عبور کرده است. مسجد سلیمانیه (Süleymaniye Mosque) توسط خواجه معمار سنان آغا در حدفاصل سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ ساخته شد اما پس از تخریب در آتش‌سوزی سال ۱۶۶۰ توسط سلطان مهمت چهارم بازسازی شد. همچنین در زلزله سال ۱۷۶۶ و در آتش سوزی به وقوع پیوسته در جریان جنگ جهانی اول، آسیب‌هایی به این مسجد وارد شد و در سال ۱۹۵۶ مورد بازسازی قرار گرفت.

راهنمای سفر به استانبول

ساعات بازدید: ۰۹:۰۰ تا غروب خورشید
از نیم ساعت قبل تا نیم ساعت بعد از هر اذان صرفا برای نمازگزاران قابل استفاده است.
برای اطمینان از باز بودن و امکان بازدید از مسجد، در روز بازدیدتان به وب‌سایت مسجد مراجعه کنید.
هزینه ورودی: ندارد

  • کلیسای چورا

کلیسای چورا (Chora Church) یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای شهر استانبول است که دربردارنده برخی از قدیمی‌ترین نقاشی‌های دیواری و موزائیک‌های محافظت شده معماری بیزانس است. کلیسای اولیه به عنوان بخشی از یک صومعه در اوایل قرن چهارم میلادی در جایی خارج از دیوارهای کنستانتینوپل ساخته شد و نام کامل آن «کلیسای نجات دهنده مقدس در کشور» بود، اما مردم صرفا آن را کلیسا (Church) می‌خواندند و در واقع نام فعلی آن یعنی «چورا» مخفف و کوتاه شده کلمه چرچ (کلیسا) است. در قرن یازدهم میلادی این کلیسا به شکل کلیساهای دوره بیزانس متاخر با پلان (نقشه) صلیب مربع (چلیپا) بازسازی شده است اما مجددا تخریب شد و کلیسای فعلی بازسازی بعدی آن در حدفاصل قرن دوازدهم تا چهاردهم است. موزائیک‌ها و نقاشی‌های دیواری باشکوهی که امروز می‌توان در چورا دید، حاصل بازسازی انجام شده در همین دوره است. چورا با آمدن عثمانی‌ها به مسجد تبدیل شد و پس از رفتن آنها به موزه تبدیل شده است. این موزه در نزدیکی خلیج شاخ طلایی قرار دارد.

راهنمای سفر به استانبول

ساعات بازدید: (بر اساس اطلاعات وب‌سایت در سال 2018)
از ۱۵ آوریل تا ۳۰ اکتبر: ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰ – آخرین زمان ورود ۱۸:۰۰
از ۳۰ اکتبر تا ۱۵ آوریل: ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ – آخرین زمان ورود ۱۶:۰۰
برای اطمینان از باز بودن و امکان بازدید از کلیسا، در روز بازدیدتان به وب‌سایت کلیسا مراجعه کنید.
هزینه ورودی: ۱۵ لیر ترکیه

  • مینیاتورک

مینیاتورک (Miniatürk) یک پارک مینیاتوری در استانبول است که با وسعت شصت هزار متر مربعی‌اش، ماکت بسیاری از جاذبه‌های دیدنی ترکیه را در خود جای داده است. این پارک در بردارنده ۵۸ جاذبه از شهر استانبول، ۵۲ اثر از ترکیه آناتولی (بخش آسیایی ترکیه) و ۱۲ جاذبه از امپراطوری عثمانی است که امروزه خارج از خاک ترکیه قرار دارد. همچنین ماکت آثاری از شهر باستانی اِفِسوس (مربوط به تمدن یونان) که در خاک ترکیه امروزی قرار دارد، در مینیاتورک دیده می‌شود. آثاری نظیر معبد آرتمیس و یا آرامگاه هالیکارناسوس که یکی از عجایب هفتگانه جهان محسوب می‌شده است. اندازه ماکت‌ها در مقایسه با ابعاد واقعی آنها به نسبت ۱ به ۲۵ می‌باشد و این پارک یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های مینیاتوری جهان می‌باشد. مینیاتورک در سال ۲۰۰۳ میلادی افتتاح و در مجاورت خلیج شاخ طلایی واقع شده است.

راهنمای سفر به استانبول

ساعات بازدید: (بر اساس اطلاعات وب‌سایت در سال 2018)
ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰
برای اطمینان از باز بودن پارک، در روز بازدیدتان به وب‌سایت پارک مینیاتورک مراجعه کنید.
هزینه ورودی: ۱۰ لیر ترکیه

  • کاخ دولماباغچه

سی‌ویکمین سلطان امپراطوری عثمانی، سلطان عبدالمجید اول در سال ۱۸۴۳ دستور به ساخت کاخ دولماباغچه (Dolmabahçe Palace) در کرانه تنگه بسفر داد. از آنجا که سلطان عثمانی احساس می‌کرد کاخ توپکاپی در مقایسه با کاخ‌های پادشاهان و سلاطین غربی، قدیمی به نظر می‌رسد، تصمیم گرفت تا کاخ دولماباغچه را بنا کند. ساخت این مجموعه هزینه‌ای معادل ۳۵ تن طلا بر دست امپراطوری عثمانی به جا گذاشت که هزینه‌ای بسیار سنگین برای این امپراطوری بود. این کاخ در محله بشیکتاش و در نزدیکی بقایای کاخ قدیمی و ساحلی بشیکتاش ساخته شد و ۶ سلطان و خلیفه عثمانی در آن زندگی کردند. آخرین خلیفه عثمانی عبدالمجید ثانی آخرین فردی بود که از این امپراطوری در دولماباغچه زندگی کرد. پس از آن، آتاتورک موسس و نخستین رئیس‌جمهور حکومت جمهوری ترکیه از این کاخ به عنوان کاخ ریاست جمهوری استفاده کرد و بسیاری از تصمیمات مهم او در همین کاخ گرفته شد. در حال حاضر این مجموعه تحت نظارت اداره کاخ‌های ملی در اختیار مجلس (مجلس ملی کبیر ترکیه) است و بازدید از آن تنها با همراهی راهنمایان اختصاصی کاخ امکان‌پذیر است.

راهنمای سفر به استانبول

ساعات بازدید: (بر اساس اطلاعات وب‌سایت در سال 2018)
ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۶:۰۰
دوشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها تعطیل
برای اطمینان از باز بودن کاخ، در روز بازدیدتان به وب‌سایت کاخ دولماباغچه مراجعه کنید.
هزینه ورودی: ۴۰ لیر ترکیه

  • برج گالاتا

برج سنگیِ قرون وسطایی که در نقطه اتصال خلیج شاخ طلایی با تنگه بسفر قرار دارد، نامش در واقع برج مسیح (the tower of Christ) است و برج گالاتا (Galata Tower) خوانده می‌شود. برج فعلی، برج جایگزینی است که در سال ۱۳۴۸ به عنوان جایگزین برج قدیمی ساخته شده است، چرا که برج قدیمی (برج بزرگ) کمی نزدیک‌تر به ساحل بوده و در جریان غارت قسطنطنیه در جنگ صلیبی چهارم تخریب می‌شود. در طول امپراطوری عثمانی از این برج به عنوان برج مراقبت آتش‌سوزی‌ها استفاده شده است. در قرن نوزدهم سقف این برج تخریب شده و سقف فعلی در بازسازی صورت گرفته در نیمه دوم قرن بیستم جایگزین شده است. ارتفاع بدنه برج فعلی ۵۱.۶۵ متر، ارتفاع کل برج با احتساب سقف گنبدی شکل نوک‌تیزش ۶۶.۹۰ متر، قطر بیرونی برج ۱۶.۴۵ متر، قطر داخلی آن ۸.۹۵ متر و قطر دیوار آن ۳.۷۵ متر است. از بالای این برج می‌توان نمایی پانوراما و بسیار زیبا از استانبول، تنگه بسفر و بسیاری از جاذبه‌های مهم این شهر را دید.

راهنمای سفر به استانبول

ساعات بازدید: (بر اساس اطلاعات وب‌سایت در سال 2018)
ساعت ۰۹:۰۰ تا ۲۰:۰۰
برای اطمینان از باز بودن برج، در روز بازدیدتان به وب‌سایت برج گالاتا مراجعه کنید.
هزینه ورودی: ۱۸.۵ لیر ترکیه

  • موزه‌های باستان‌شناسی

مجموعه موزه‌های باستان‌شناسی استانبول شامل ۳ موزه است که هر ۳ آنها فرصتی استثنایی برای علاقه‌مندان موزه و موزه‌گردی بوده و دربردارنده بیش از ۱ میلیون شئ تاریخی است. موزه اول با نام موزه باستان‌شناسی (Archaeological Museum) ساختمان اصلی این مجموعه است. موزه دوم با نام شرق باستان (Museum of the Ancient Orient) دربردارنده آثاری از تمدن‌های شرقی نظیر بین‌النهرین است. موزه سوم نیز با نام هنر اسلامی (Museum of Islamic Art) آثار بسیار ارزشمندی را از دوران اسلامی و امپراطوری عثمانی در خود جای داده است. داستان تاسیس این موزه‌ها در ابتدا به بازدید سلطان عبدالعزیز عثمانی از اروپا بازمی‌گردد. او پس از بازدید از موزه‌های باستان‌شناسی پاریس، لندن و وین، هوس کرد تا در استانبول نیز چنین موزه‌ای راه‌اندازی شود. هرچند که پروژه موزه امپراطوری مورد نظر او به دلیل مشکلات مالی به نتیجه نرسید. اما اندکی بعدتر در سال ۱۸۹۱ این موزه در یکی از عمارت‌های وابسته به توپکاپی در نهایت تاسیس شد. این موزه‌ها آثار بی‌نظیری از تمدن‌های مصر، بین‌النهرین، یونان، آناتولی و عربی را به نمایش گذاشته است و یکی از معروف‌ترین آثار موجود در موزه تابوت اسکندر است.

ساعات بازدید: (بر اساس اطلاعات وب‌سایت در سال 2018)
ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰
برای اطمینان از باز بودن موزه، در روز بازدیدتان به وب‌سایت موزه مراجعه کنید.
هزینه ورودی: ۲۰ لیر ترکیه

تجربه‌های ناب استانبولی

بعضی از تجربه‌ها تنها و تنها مخصوصِ استانبول است. یعنی اگر استانبول بروید و آنها را تجربه نکنید، سفرتان باطل است. اینها بخشی از فرهنگ استانبول و ترک‌های استانبولی هستند و باید آنها را تجربه کرد تا به درک بهتری از این شهر رسید. پیشنهاد می‌دهم گزینه‌های راهنمای سفر به استانبول را حتمن تجربه کنید.

چای ترکی

هرچقدر هم که در ایران اهل نوشیدن چای باشیم، اما نوشیدن چای در استکان‌های کمر باریک ترکی چیز دیگری است. بهترین جا برای تجربه این چای در قهوه‌خانه‌ها (کافه‌های سنتی) استانبول است.

قهوه ترک

اصلا شک نکنید که اینجا بهشت شماست اگر اهل قهوه ترک هستید. برخی از کافه‌های استانبول واقعا بهترین قهوه ترک ممکن را برایتان خواهند آورد.

بورِک

این خوردنی دلچسب اغلب به عنوان صبحانه خورده می‌شود و انواع مختلفی دارد. نوع ساده یا نوع اسفناجی و یا نوع پنیری‌اش به نظر بهتر از مابقی انواعش است.

باقلوا ترکی

اگر اهل شیرینی هستید، باقلواهای استانبول با شما حرف می‌زنند! برخی از این مغازه‌ها جای نشستن هم دارند و انواع باقلواهای انتخابی شما را با چای برایتان می‌آورند.

بستنی سنتی

فارغ از اینکه طعم بستنی ترک‌ها چگونه است، نحوه ارائه بستنی در استانبول واقعا جالب است. باید یک بار به سراغ بستنی فروشی‌های سنتی بروید تا ببینید موقع دادن بستنی به شما چه بازی‌های جذابی که انجام نمی‌دهد.

اسکندر کباب

با آنکه بخش اصلی این غذا همان کباب ترکی خودمان است، اما تجربه سرو آن در دیس همراه با ماست واقعا جالب است و به تجربه‌اش می‌ارزد.

سیمیت

برای آنکه جایگاه نان سیمیت را برای ترک‌های ترکیه درک کنیم، باید تصور کنید چیزی شبیه به جایگاه نان بربری برای هم‌وطنان آذری خودمان است؛ نانی بسیار خوشمزه و جذاب با کنجد فراوان و طعمی به یادماندنی.

کنافه

در بین شیرینی‌ها و دسرهای متنوع ترکی، گزینه‌های جذاب زیادی وجود دارد که واقعا همه آنها خوشمزه است. اما کنافه یک شیرینی خاص است که باید تجربه کنید و مطمئن باشید که کنافه‌های هیچ جا مثل استانبول نمی‌شود!

رستوران ترکی

رستوران‌های ترکی ویترین‌های بزرگی دارند که همه غذاها را پشت آن چیده‌اند و شما می‌توانید از روی شکل غذا انتخاب کنید که چه بخورید.

حمام ترکی

حمام‌های ترکی بخش مهمی از فرهنگ ترک‌ها است. اگر به یک حمام خوب و قدیمی استانبول بروید، مطمئنا تجربه بی‌نظیری خواهید داشت. بهترین حمامی که می‌توانید تجربه کنید، درست در مجاورت ایاصوفیه است که خود یک اثر تاریخی است.

ماهی و پل گالاتا

پل گالاتا با ماهی دو داستان دارد. یکی ماهی‌گیرهایی هستند که همواره بر روی این پل ایستاده‌اند و تصویر آنها بخشی از هویت این پل شده است. دیگری ماهی‌های تازه‌ای است که در کنار پل سرخ می‌کنند و به صورت ساندویچ ارائه می‌کنند. انصافا تجربه دلچسب و جذابی است.

دلموش

راهنمای سفر به استانبول

ماشین‌های خطی که در اندازه بزرگ (ون) مسافر جابجا می‌کنند بخش دیگری از هویت فرهنگی استانبول است. مخصوصا اگر قصد دارید به بخش آسیایی بروید، دلموش‌ها ارزان‌ترین وسیله هستند.

مسیرهای پیاده‌روی

برای اینکه استانبول را کشف کنید، باید برنامه‌ریزی کنید تا در سه منطقه‌ی اصلی استانبول پیاده‌روی کنید. فارغ از جاذبه‌های معروفی که لیست شد و معرفی شد، این محله‌ها به خودی خود جذاب هستند و شاکله اصلی استانبول را شکل می‌دهند. این سه منطقه در طول سده‌های گذشته یک به یک و به ترتیب به شهر اضافه شده‌اند و به استانبول امروزی تبدیل شده‌اند. پس در راهنمای سفر به استانبول برای درک بهتر روند شکل‌گیری این شهر، به ترتیب به آنها می‌پردازیم.

منطقه فاتح

شهر اولیه استانبول

این منطقه دقیقا همان استانبول قدیم است. جایی که دوران امپراطوری کنستانتین، رم جدید لقب گرفت و بعدتر به کنستانتینوپل مشهور شد. این منطقه بخشی از مهمترین محله‌های شهر نظیر سلطان‌احمد و بازار بزرگ را در خود جاد داده است و اکثر آثار ارزشمند تاریخی شهر در همین منطقه واقع شده است. اینجا جایی است که باید در کوچه پس‌کوچه‌هایش قدم بزنید و در کافه‌ها و رستوران‌هایش بنشینید و لذت ببرید. اینجا می‌توانید برخی از آثار به جا مانده از دوران رومی‌ها را ببینید و با تمام وجود احساس کنید که چقدر این شهر تاریخی است.

منطقه بِی‌اوغلو

محدوده غیر مسلمانان

محله‌ای که امروز به بی‌اوغلو مشهور است، محدوده‌ای است که برای سده‌های طولانی با نام «پِرا» یا «گالاتا» نقش یک منطقه مهم را در مجاورت شهر کنستانتینوپل ایفا می‌کرده است. بِی‌اوغلو به واسطه وجود خلیج شاخ طلایی از کنستانتینوپل جدا شده بود. گالاتا، استقلال (استیکلال)، تقسیم (تکسیم)، کاراکوی و… نام‌های معروفی است که امروز در این منطقه برای گردشگران کاملا آشنا هستند. منطقه بِی‌اوغلو در زمان امپراطوری اسلامی عثمانی در واقع تبدیل به محله‌ای برای زندگی غیر مسلمانان در کنار شهر قسطنطنیه شده بود. ساخت سفارت فرانسه در قرن شانزدهم در این محدوده نقش مهمی در تغییر جایگاه منطقه پیدا کرد. پس از انتقال مرکز فرماندهیِ امپراطوری عثمانی از توپکاپی به دولماباغچه در قرن نوزدهم، بر اهمیت این محدوده افزوده شد. ساخت پل گالاتا بر روی خلیج شاخ طلایی و ارتباط بین شهر قدیم و منطقه پرا نقطه عطفی در تاریخ این منطقه بود و بدون شک رونق بی‌اوغلو با ساخت این پل دوچندان شد.

منطقه آسیایی

منطقه مسکونیِ آرام

درست در آن سوی تنگه بسفر، بخش دیگری از شهر امروزی استانبول قرار دارد که پیش‌تر، هویتی مستقل و البته تاریخی کهن داشته است. در حال حاضر مهمترین مناطق بخش آسیایی استانبول را منطقه «اوسکودا» و منطقه «کادیکوی» تشکیل می‌دهند. محله اوسکودا نام خود را از نام قدیم این منطقه یعنی «اسکوتاری» گرفته و منطقه‌ای است که در دوران عثمانی تحت فرمان امپراطوری قرار گرفت. در این دوره، اسکوتاری در کنار گالاتا و ایوپ، سه منطقه مهم خارج از دیوارهای قسطنطنیه محسوب می‌شدند. قبرستان‌های زیادی در این بخش از شهر وجود داشته که همچنان بسیاری از آنها وجود دارد. ساخت پل معروف و زیبای بسفر در حد فاصل بخش اروپایی و آسیایی، نقشی اساسی در رونق منطقه ایفا کرده است. به نحوی که بخش آسیایی، نقشی محوری به عنوان بخش اقامتی ساکنین استانبول ایفا می‌کند.

نکات ویژه سفر به استانبول

جدای از مطالبی که تا بدینجا مرور شد، نکات دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند کیفیت سفر شما را بالاتر ببرد. پس پیشنهاد می‌شود که خواندن این مطالب را از دست ندهید. چگونه از فرودگاه به مرکز شهر برویم؟

استانبول دو فرودگاه مختلف دارد. پیش از آنکه فرودگاه «آتاتورک» تعطیل شود، این فرودگاه مهمترین فرودگاه استانبول بود. اما در نیمه ابتدایی سال 2019 همه امکانات و پروازهای فرودگاه آتاتورک به فرودگاه جدید این شهر منتقل شد که فاصله‌ای بسیار بیشتر نسبت به مرکز شهر دارد. فرودگاه جدید استانبول که از آن به عنوان بزرگتری فرودگاه جهان یاد شده در بخش اروپایی قرار دارد. فرودگاه دوم استانبول نامش سابیها (صبیحه گوکچن) است و در بخش آسیایی استانبول قرار دارد. اگر قصد دارید که به روشی ارزان از فرودگاه به مرکز شهر بروید، راه بسیار مناسبی وجود دارد. تفاوتی ندارد که در کدام فرودگاه هستید، چرا که از هر دو فرودگاه اتوبوس‌هایی به مرکز شهر وجود دارد که ارزان‌ترین راه رفتن از فرودگاه به مرکز شهر و یا برگشتن از مرکز شهر به فرودگاه است. نام این اتوبوس‌ها «هاواتاش» است که بر روی بدنه سفید رنگ اتوبوس‌ها نام آن با املای «Havataş» با رنگ آبی نوشته شده است. مسیرهای مختلفی برای این اتوبوس‌ها تعریف شده که یکی از مهمترین مقاصد اتوبوس‌های هاواتاش به مقصد میدان تکسیم است و هر نیم ساعت یک بار از مبدا هر دو فرودگاه به سمت این میدان و یا در جهت برعکس آن حرکت می‌کنند. البته بهتر است قبل از حرکت، حتما سایت‌ اطلاع رسانی این اتوبوس ها را چک کنید. برای این منظور می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

زیباترین منظره از شهر استانبول

اگر دوست دارید منظره‌ای باشکوه و فراموش نشدنی از استانبول ببینید که نمایی از تنگه بسفر و پل زیبایش هم در آن دیده شود، پیشنهادی ویژه وجود دارد. باید به بخش آسیایی استانبول بروید و سراغ تپه چاملیجا (Çamlıca Hill) را بگیرید. این تپه حکم بام استانبول را دارد و منظره‌ای نفس‌گیر از شهر را به شما نشان می‌دهد. در بخشی از این تپه رستوران‌های وجود دارد که جای بسیار مناسبی برای نشستن و لذت بردن از این مناظر است. پیشنهاد می‌شود که کافه رستوران «دسته» (Desde Cafe Restaurant) را امتحان کنید. موقعیت منحصر بفردش قطعا باعث رضایت شما خواهد شد.

گشت یک روزه جزیره‌ها

اگر تعداد روزهایی که در استانبول هستید، بیشتر از ۵ روز است، می‌توانید به سراغ دیدن جزیره‌هایی بروید که در اطراف استانبول قرار دارد. برخلاف گزینه‌های نسبتا گرانی که در تورها به مسافران پیشنهاد می‌شود، رفتن به این جزیره‌ها بسیار ارزان است. اگر به اسکله کاباتاش (Kabataş) بروید، کشتی‌های مسافربری عمومی شما را به این جزیره‌ها می‌برند. شاید بتوان گفت که دیدنی‌ترین جزیره در میان این جزیره‌ها، بیوک‌آدا (Büyükada) است. به اسکله که می‌روید، لیست حرکت کشتی‌ها را ببینید و با کشتی مناسب به این جزیره بروید. بلافاصله در بدو ورود به جزیره، لیست حرکت کشتی‌ها برای برگشت را چک کنید و در زمان مناسب در اسکله حاضر باشید.

استفاده از حمل و نقل عمومی

وسایل حمل و نقل عمومی زیادی در استانبول وجود دارد که بسیار ساده می‌توانید از آنها استفاده کنید. این وسیله‌ها شامل مترو، تراموا، متروبوس، اتوبوس، اتوبوس دریایی، فونیکولار، مارمارای (خط مترو بسفر) و… است که همگی آنها را می‌توانید با یک کارت هوشمند استفاده کنید. این کارت «استانبول کارت» (Istanbul Card) نام دارد که بعضی‌ها آنها را با نام کارت‌های قدیمی همچنان آکبیل (Akbil) می‌نامند. برای گرفتن این کارت باید به یکی از ایستگاه‌های مترو بروید یا کافی است که از یکی از باجه‌های خیابانی آن را تهیه کنید. این کارت را می‌توانید از طریق دستگاه‌هایی که در ایستگاه‌های شبکه حمل‌و نقل عمومی قرار دارد، شارژ کنید و بارها از آن استفاده کنید. در پایان سفر نیز می‌توانید کارت را به همان باجه‌ها عودت دهید و مبلغی که بابت دراختیار داشتن کارت پرداخته بودید را پس بگیرید.

مترو استانبول و مسیر پر تردد

برای تردد در استانبول، استفاده از تراموا و مترو یکی از بهترین راه‌ها است. برای این منظور باید نقشه مترو استانبول را حتمن پیش از سفرتان ببینید و مسیرها را شناسایی کنید. مهمترین مسیری که در این شهر نیاز به طی شدن هست، فاصله بین دو طرف خلیج شاخ طلایی در بخش اروپایی است که باید با تراموا خط 1 (T1) بروید. این تراموا از ایستگاه کاباتاش در نزدیکی اسکله کاباتاش شروع می‌شود و به سمت بخش قدیمی شهر می‌رود. برای تردد بین میدان تکسیم (در منطقه بی‌اوغلو) و محله سلطان‌احمد باید از همین تراموا استفاده کنید. برای اینکه از میدان تکسیم به ایستگاه کاباتاش بروید، باید از فونیکولار (F1) استفاده کنید. طول این فونیکولار تنها یک ایستگاه است که فاصله بین ایستگاه تکسیم و کاباتاش را طی می‌کند. از کاباتاش باید سراغ تراموا بروید و در ایستگاه سلطان‌احمد (Sultanehmet) پیاده شوید. مسیر برگشت نیز کاملا برعکس همین فرآیند را باید طی کنید. برای برنامه‌ریزی تخصصی و یافتن بهترین مسیر و بهترین وسیله حمل و نقل در استانبول، می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

***

مشاوره سفر

اگر برای سفرتان نیاز به مشاوره دارید، من به دو صورت رایگان و تخصصی در خدمت شما خواهم بود. برای نحوه ارسال سئوال یا هماهنگی جلسه مشاوره، به صفحه مشاوره سفر بروید.

پی‌نوشت:

  • برای دنبال کردن مطالب جدید، می توانید به کانال تلگرام من MrTripic و برای دنبال کردن عکس های من در سفر می توانید به حساب کاربری من در اینستاگرام MrTripic بپیوندید.
  • همه عکس‌های استفاده شده در راهنمای سفر به استانبول از منابع خارجی انتخاب شده و متعلق به من نیست.
  • برای اینکه مطلب راهنمای سفر به استانبول من کامل شود، اگر تجربه یا نکته‌ای از استانبول دارید، لطفا در قسمت کامنت اضافه کنید.
  • مطلب دیگری با مضمون راهنمای سفر به استانبول چند سال قبل‌تر نوشته‌ام که برای دیدن آن می‌توانید بر روی عنوان آن یعنی مادرانه در استانبول کلیک کنید.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات