• Menu
  • Menu

جیرونا تکه‌ای از تاریخ!

جیرونا به قدری زیبا است که توصیفش با کلمات کار ساده‌ای نیست. این شهر مثل یک تکه از تاریخ است که از چند قرن پیش به صورت کاملا دست نخورده به زمان حال منتقل شده است. شهری که به شدت حال و هوای قرون وسطا را دارد و شما را به عمق تاریخ می‌برد. اما مشکل جیرونا با همه جذابیت‎هایش این است که زیر سایه سنگین بارسلونا مانده و نتوانسته است خودش را به علاقه‌مندان و گردشگران بشناساند. برای درک بهتر، می‌توانم وضعیت جیرونا و بارسلونا را وضعیت کاشان و اصفهان تشبیه کنم؛ با این تفاوت که جیرونا در کاتالونیا به اندازه کاشان در استان اصفهان برای گردشگران شناخته شده نیست.
به هر صورت، این باعث نمی‌شود که چیزی از ارزش‌های جیرونا کم شود و نباید باعث شود که شما جیرونا را نبینید. شک نکنید که از وقت و هزینه‌ای که صرف دیدن این شهر می‌کنید، کاملا راضی خواهید بود.

جیرونا بسیار تاریخی است. آنقدر تاریخی است که برای ساخت فیلمی نظیر «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) انتخاب شده است. شما فکر کنید که به دیدن جایی مثل شهرک سینمایی خودمان می‌روید؛ با این تفاوت که جیرونا هم بزرگتر است و هم نسخه اصل! هیچ کپی و بازسازی در کار نیست. این شهر یک شهر قرون وسطایی کم‌نظیر است که کمترین تغییرات را در سده‌های گذشته تجربه کرده است. یعنی شما وقتی در جیرونا راه می‌روید، انگار در قلب قرون وسطا قدم می‌زنید. جیرونا تنها ۱۰۰ کیلومتر تا بارسلونا فاصله دارد و گزینه بسیار خوبی است برای یک روز آزاد که در بارسلونا دارید.

جاذبه‌های مختلفی در این شهر وجود دارد که می‌توانید از آنها بازدید کنید. اینها بخشی از این جاذبه‌هایی است که پیشنهاد می‌کنم از آنها بازدید کنید.

.

کلیساها

شاخص‌ترین جاذبه‌های جیرونا دو کلیسا است. یکی باسیلیکای سنت فلیکس (Basilica of Sant Feliu) از قرن ۱۲ و دیگری کلیسای جامع شهر (Girona Cathedral) مربوط به قرن ۱۱ میلادی که هر دوی آنها با شکوه و دیدنی هستند. ورودی کلیسای جامع جیرونا بسیار خاص و متفاوت است. پلکانی بلند و با شکوه در مقابل آن قرار دارد که باید برای وارد شدن به کلیسا از آنها بالا بروید.

برج و ساختمان سمت راست، کلیسای جامع و برج سمت چپ باسیلیکا

پلکان مقابل ورودی کلیسای جامع

باسیلیکای سنت فلیکس

حیاط صومعه کلیسای جامع

داخل کلیسا موزه‌ای هست که می‌توانید آثار بسیار ارزشمند هنر مذهبی را در آن ببینید. حیاط صومعه‌ای که در کلیسای جامع می‌توانید ببینید، یکی از سالم‌ترین صومعه‌های اروپا با این قدمت است. داخل فضای اصلی کلیسا نیز آثاری از سبک معماری رمانسک، گوتیک و باروک را می‌تواید مشاهده کنید. در باسیلیکای سنت فلیکس نیز که بنای جدید آن در قرن ۱۲ تا ۱۷ ساخته شده است، می‌توانید ۸ تابوت‌دان سنگی رومی که از قرن ۳ و ۴ میلادی باقی مانده را ببینید.

.

محله یهودی‌ها

بافت تاریخی جیرونا انگار خوابی است که به واقعیت تبدیل شده است. کوچه‌های این محله بسیار رویایی است. پیشنهادم این است که قبل از هر چیز، سراغ دیدن محله یهودی‌ها (Jewish Quarter) بروید.

یکی از کوچه‌های بافت قرون وسطایی جیرونا

اینجا یکی از لوکیشن‌های فیلم بازی تاج و تخت بوده است

کوچه‌پس‌کوچه‌های پله‌دار بافت تاریخی جیرونا در محله یهودی‌ها

مد نظر داشته باشید که این بخش از جیرونا اختلاف ارتفاع زیادی دارد و شما ناچار هستید بارها پله‌ها و مسیرهای شیبدار را بالا و پایین بروید. اما شک نکنید که ارزشش را دارد.

.

حمام عربی

حمامی تاریخی مربوط به سال ۱۱۹۴ میلادی به سبک رومانسکِ متاخر در قلب جیرونا خودنمایی می‌کند. این حمام عمومی عناصر معماری رومی، یهودی و شمال آفریقایی را در خود دارد اما به حمام عربی (Banys àrabs de Girona) معروف است.

فضای داخلی حمام

این حمام در فاصله کوتاهی نسبت به کلیساها قرار دارد و دیدن آن در جیرونا تجربه بسیار جالبی خواهد بود.

.

دیوار تاریخی

در یکی از دو سوی بافت تاریخی جیرونا، دیوار و مسیری در بالای آن با نام Passeig de la Muralla وجود دارد که چشم‌انداز منحصربفردی از شهر را به شما هدیه می‌کند.

گذرگاه مورایا در بالای دیوار تاریخی شهر

از این دیوار باید بالا بروید تا درک بهتری از این شهر داشته باشید. در چند نقطه از این دیوار، فضاهایی برای تماشای مناظر شهر وجود دارد که نماهای جذاب‌تری را به شما نشان می‌دهد.

.

پل قرمز

بر روی رود شهر جیرونا پلی با نام پل قرمز یا پل ایفل وجود دارد که توسط شرکت گوستاو ایفل، ۱۲ سال قبل از ساخت برج ایفل در پاریس طراحی و ساخته شده است.

نمایی از پل قرمز

نمایی از پل قرمز و دورنمایی از برج کلیسای جامع

یعنی زمانی که ایفل هنوز مشهور نبوده است و مردمان جیرونا نیز شاید هرگز تصور نمی‌کردند که دهه‌های بعدتر، این پل بواسطه طراحی خود که توسط ایفل انجام شده، به یکی از پر بازدیدترین نقاط شهر تبدیل می‌شود.

.

کرانه رود اونیار

منظره‌ای که از خانه‌های مجاور رود «اونیار» می‌توان دید، واقعا زیباست. مجموعه‌ای از خانه‌های رنگی در کنار این رود وجود دارد که چشم‌انداز آنها از روی پل‌ها به ویژه از روی پل قرمز جیرونا بسیار عالی است.

نمای کرانه رود از روی پل قرمز

شاید معروف‌ترین تصاویری که از این شهر در فضای مجازی وجود دارد، همین چشم‌انداز است که آن را شبیه به شهرهای آبی نظیر «ونیز» یا به ویژه «بورانو» می‌نمایاند.

.

شیر جیرونا

مثل بسیاری دیگر از شهرهای دنیا، این شهر نیز افسانه‌ای دارد. می‌گویند اگر پشت شیر معروفش (Lleona de Girona) را ببوسید، شما دوباره به این شهر بازخواهید گشت. برای تسهیل کار، پله‌های فلزی در کنار مجسمه شیر قرار داده‌اند تا کار گردشگران برای بوسیدن پشت شیر، ساده‌تر شود!

شیر افسانه‌ای جیرونا

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات