• Menu
  • Menu

بام بارسلونا، تیبیدابو

بارسلونا را از هر زاویه‌ای که ببینید، جذاب است. اما اگر میخواهید یکی از جذاب‌ترین زاویه‌ها را برای دیدن این شهر تجربه کنید، باید به بلندترین نقطه شهر بروید. جایی که آغوش مجسمه مسیح به روی شهر گشوده شده است و تمام شهر زیر پای او قرار گرفته است؛ کوهی که “تیبیدابو” نام دارد و بام بارسلونا محسوب می‌شود.

اگر به بالای بلندترین نقطه کوه تیبیدابو (Tibidabo) یعنی بالای کلیسای ساگرات کور بروید، می‌توانید منظره‌ای منحصر بفرد از شهر را ببینید. منظره‌ای که تمام پهنه شهر را در بر دارد و همه گستردگی شهر در یک نگاه می‌گنجد. دورترها، می‌توان درخشش مدیترانه و خط افقی بین شهر و دریا را پایین‌تر از خط افق دید و نزدیک‌تر، می‌توان سرسبزی‌های بالای همین کوه و تپه تیبیدابو را مشاهده کرد.

IMG_9556

تیبیدابو چند عنصر مهم را در دل خود جای داده است. اگر در بارسلونا باشید، می‌توانید حداقل یک نصف روز را به بازدید از این کوه و جاذبه‌هایش اختصاص دهید و تجربه‌ای متفاوت از بارسلونا را به دست آورید.

۱- بالاتر از همه چیز، کلیسای ساگرات کور (Sagrat Cor church) یا قلب مقدس مسیح است که در بلندترین نقطه از شهر بارسلونا واقع شده و در بالای آن نیز مجسمه‌ای از مسیح با دستان باز (به فرم صلیب) شبیه به مجسمه مسیح در ریو (برزیل) و لیسبون (پرتغال) قرار دارد. داخل کلیسا آسانسوری وجود دارد که با پرداخت 3.5 یورو می‌توان حدود دو سوم مسافت عمودی کلیسا را بالا رفت. سپس باید پله‌ها را در پیش گرفت تا به بالای کلیسا، درست زیر پای مجسمه مسیح رسید. منظره‌ای که از این بالا می‌توان دید، انصافا منحصر بفرد است. این کلیسا در حد فاصل سال‌های 1902 تا 1961 میلادی ساخته شده است و یک کلیسای کاتولیک است.

IMG_9555نمای کلیسای قلب مقدس مسیح

IMG_9567نمای شهر بارسلونا و شهربازی تیبیدابو از تراس بالای کلیسا
(ایستگاه بالای آسانسور و قبل از بالا رفتن از پله‌ها)

IMG_9572مجسمه برنزی مسیح در بالاترین نقطه تیبیدابو و بارسلونا

۲- کنار کلیسا، پارک تفریحی تیبیدابو (Tibidabo Amusement Park) یا شهربازی تیبیدابو قرار دارد که موقعیتی کاملا خاص دارد و هیجان بسیاری از بازی‌ها به واسطه موقعیت پارک، بسیار بیشتر از شهربازی‌های شهرهای دیگر است. این شهربازی در سال 1905 میلادی یعنی حدود 111 سال پیش افتتاح شده است. شهربازی تیبیدابو قدیمی‌ترین شهربازی فعال در سرتاسر دنیا است و بازی در آن می‌تواند حسابی خاص و خاطره‌انگیز باشد.

IMG_9562بخشی از شهربازی تیبیدابو

۳- برج کویسِرولا (Torre de Collserola) سومین عنصر معروف و شناخته شده کوه تیبیدابو است که یک برج بزرگ ارتباطات و مخابرات است. این برج در سال 1991 برای بازی‌های المپیک 1992 بارسلونا ساخته شد تا زمینه‌ساز پوشش بهتر بازی‌های المپیک باشد. این برج 288 متر ارتفاع دارد و از برج مخابراتی بالای تپه مونجوئیک حدود 152 متر بلندتر است.

IMG_9552برج کویسرولا

IMG_9571نمایی از برج و یکی از مجسمه‌های کلیسا

۴- علاوه بر این سه عنصر معروف، چند دیدنی دیگر نیز وجود دارد که اینها در مسیر بالا رفتن از تیبیدابو قابل دیدن است. اگر با مترو به ایستگاه مترو تیبیدابو بروید، باید با اتوبوسی قدیمی اما دیدنی سربالایی‌های تپه را بالا بروید که خودش یک جاذبه است. در طول مسیری که اتوبوس بالا می‌رود، می‌توانید تعدادی از خانه‌های لوکس و ویلاهای زیبای بارسلونا را ببینید که در اختیار افراد متمول و یا چهره‌های شناخته شده ساکن بارسلونا نظیر لیونل مسی یا شکیرا است. به پایان مسیر اتوبوس که برسید، یک خط قدیمی فونیکولار وجود دارد که با یک بلیط 8 یورویی می‌توانید سربالایی‌های با شیب بسیار زیاد تیبیدابو را بالا بروید. این قطار خودش نیز تجربه‌ای جالب محسوب می‌شود. وقتی که به پایان مسیر فونیکولار برسید، شما در بالای تیبیدابو و درست کنار شهربازی خواهید بود و منظره‌ای زیبا از شهر را در یک سو و نمایی از کلیسای قلب مقدس مسیح را در سوی دیگر خود خواهید داشت.

قابل ذکر اینکه بالا رفتن از تیبیدابو با وسایل حمل و نقل عمومی، شاید مقرون به صرفه‌تر از تاکسی یا وسیله شخصی است، اما مدنظر داشته باشید که باید سه تا چهار بار وسیله حمل و نقل را عوض کنید و نیاز به وقت آزاد قابل توجهی خواهید داشت. اما شک نکنید که از این تجربه بسیار لذت خواهید برد.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات