• Menu
  • Menu

اگر مسافر تایلند هستید

راهنمای سفر به تایلند

اگر مسافر تایلند هستید، خوب است که قبل از سفرتان، با این کشور و مردمانش کمی بیشتر آشنا شوید. آشنایی با ویژگی‌ها، عادات، رفتارها و به طور کلی خصوصیات فرهنگی این کشور پیش از سفر، باعث می‌شود تا کیفیت بهتری را در سفر به این سرزمین دوست داشتنی تجربه کنید. مطلب “اگر مسافر تایلند هستید” را می‌توان به نوعی “راهنمای سفر به تایلند” دانست که کمک می‌کند تا با برخی از ویژگی‌های تایلند و تایلندی‌ها آشنا شوید.

اطلاعات عمومی

  • واحد پولی: بات
  • حکومت: پادشاهی

o رنگ زرد: نشانه خانواده سلطنتی تایلند
o رنگ بنفش: نشانه شاهزاده
o سه شنبه‌ها: مهمترین روز هفته؛ مردم به نشانه احترام به پادشاه در این روز رنگ زرد می‌پوشند.
o گارودا (عقاب): سمبل خانواده سلطنتی
o سن‌ پادشاه: پادشاه قبلی تایلند مسن‌ترین پادشاه دنیا بود.
o پادشاه قبلی: پادشاه قبلی تایلند تخصص‌ها و مشاغل بسیار زیادی را داشت و از این بابت به همه فن حریف بودن مشهور بود!

  • گل ارکیده: نماد تایلند
  • صنایع مهم: مهمترین صنایع تایلند شامل گردشگری، نقره، کتان، غذا، لاستیک و سنگ‌های قیمتی است.
  • ممنوعیت ورود اقلام: ورود داروهای مورفین‌دار، لبنیات، برنج و دانه‌های کشاورزی به تایلند ممنوع است.
  • مواد مخدر: تایلند در برخورد با جرائم مرتبط با مواد مخدر بسیار جدی است و به سادگی مجرمان مواد مخدر را اعدام می‌کند.
  • سیگار: ورود یک باکس (بسته حاوی 20 پاکت) سیگار آزاد است.
  • سیم کارت: به سادگی می‌توان در فرودگاه سیم‌کارت‌هایی را تهیه کرد که قیمت بسیار پایینی دارند و اینترنت پر سرعت دارند.

King of Thailandپادشاه قبلی و خانواده زردپوش او

orchidگل ارکیده سمبل تایلند

ویژگی‌های مهم

تایلند ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و سنتی زیادی دارد. شکی نیست تایلند آنقدر از لحاظ فرهنگی و تاریخی غنی است که نمی‌توان به سادگی ویژگی‌های مهم آن را برشمرد. اما برخی از این ویژگی‌ها آنقدر واضح است که حتا در اولین بازدید نیز خود را به مخاطب می‌نمایاند. این ویژگی‌ها برخی از این موارد است.

  • احترام تایلندی
    در فرهنگ تایلندی، افراد زمانی که به هم می‌رسند، کف دست‌هایشان را به هم می‌چسبانند و در حالتی که دست‌هایشان را عمود به بدن خود گرفته‌اند، آن را بالا می‌آورند و اندکی تعظیم می‌کنند. این رسم کهن تایلندی‌ها در هنگام دیدار با سایرین است. رسمی که جایگزین آن در فرهنگ ما، دست دادن و مصافحه کردن است. فلسفه اینکه تایلندی‌ها دست‌هایشان را به هم نزدیک کرده و کف دستشان را به هم می‌چسبانند، از آنجا می‌آید که گویی آنها انرژی‌های مثبت کائنات را با دست‌هایشان یک جا جمع می‌کنند و آن را پیشکش فرد مقابل می‌کنند. اینکه مقام فرد مقابل چقدر بالا باشد، تعیین کننده این است که تایلندی‌ها دستشان را چقدر بالا بیاورند.
  • درجات احترام
    سه درجه مختلف از احترام در تایلند وجود دارد. در نوع اول دست‌ها تا زیر چانه بالا می‌آید؛ در نوع دوم دست‌ها تا زیر بینی بالا می‌آید و در نوع سوم که بالاترین نوع احترام است، دست‌ها تا روی سر بالا می‌آید.
    همچنین تایلندی‌ها در برابر مقامات ارشد به نیت احترام در کنار آنها زانو می‌زنند و می‌نشینند و سپس با آنها صحبت می‌کنند (این مسئله در فرهنگ ما برعکس است و ما به نشانه احترام در مقابل مقامات ارشد، می‌ایستیم و نمی‌نشینیم).
  • سلام و خداحافظی
    هم برای سلام و هم برای خداحافظی از کلمه “ساوادی” استفاده می‌شود؛ اما متناسب با اینکه مخاطب مرد یا زن باشد، پسوند این کلمه متفاوت خواهد بود. اگر مخاطب زن باشد “ساوادی‌کا” (sawadee ka) و اگر مخاطب مرد باشد “ساوادی‌کراپ” (sawadee krap) کلمه‌ای است که استفاده می‌شود.
  • میهان نوازی
    شکی نیست که میهمان‌نوازی کشورهای آسیایی از جمله تایلند، در تمام دنیا شناخته شده است. همان‌گونه که گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند، تحت تاثیر میهمان‌نوازی ایرانی قرار می‌گیرند، سفر به تایلند نیز باعث می‌شود که مسافر طعم دلنشینی از میهمان‌نوازی را تجربه کند.
  • ماساژ
    یکی از معروف‌ترین ماساژهای شناخته شده در دنیا ماساژ تایلندی است. متاسفانه همان ذهنیت‌های عمومی درخصوص مسائل جنسی، باعث شده است تا ماساژ تایلندی به غلط به عنوان یک ماساژ جنسی شناخته شود. در صورتی که این ماساژ کاملا ماساژی آرامش دهنده است و صرفا تجربه کردن آن می‌تواند محاسن آن را در آرامش جسمی و روحی روشن کند. ماساژ تایلندی انواع مختلفی دارد و به تبع آن از مواد مختلفی برای انواع ماساژهای مختلف استفاده می‌شود.
  • سخت‌کوشی
    شاید بتوان بعد از میهمان‌نوازی، مهمترین صفت مردمان تایلند را سخت‌کوشی دانست. این ویژگی آنقدر واضح است که حضور چند رزه در این کشور نیز صحت این ادعا را روشن می‌کند.
  • استقلال
    تایلند همواره مستقل بوده و هرگز به عنوان مستعمره هیچ کشوری نبوده است. تایلندی‌ها بسیار به این موضوع افتخار می‌کنند.
  • بازار شناور
    یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد تایلند بازارهای شناور یا Floating Market است. بازارهایی که فروشندگان و خریداران هر دو با قایق بر روی آب شناور هستند.
  • چاتوچاک
    تایلندی‌ها بازاری هفتگی با نام چاتوچاک (chatuchak market) دارند که شبیه به جمعه بازارهای ما است و به صورت غرفه غرفه دایر می‌شود. این بازار بسیار جذاب است و کالاهایی با قیمت‌های بسیار مناسب در آن ارائه می‌شود.
  • پرخوری و کم‌نوشی
    تایلندی‌ها بسیار زیاد غذا می‌خورند. بعضی از آنها تعداد وعده‌های غذایی‌شان به 4 یا حتا 5 وعده در روز می‌رسد. اما در عوض کمتر عادت به نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی دارند و کم سیگار می‌کشند.
  • عبادت
    دین غالب در تایلند بودایی است. معمولا هفته‌ای یک بار عبادت می‌کنند. از لحاظ ایدئولوژیکی روز سه‌شنبه مهمترین روز هفته تایلندی‌ها است.
  • جشن سال نو
    جشن سال نو در تایلند با آب پاشیدن در آپریل شروع می‌شود. شباهت‌های جالبی بین فرهنگ ایران (جشن تیرگان) و تایلند درخصوص آب وجود دارد.
  • ویژگی شخصیتی
    تایلندی‌ها را می‌توان ملاحظه‌کار و حتا ترسو دانست. همچنین آنها عکس‌العمل‌های لحظه‌ای قابل توجهی ندارند. یعنی زمانی که موضوعی را با آنها بیان می‌کنی، نمی‌توان از عکس‌العمل‌شان فهمید که آیا از آن موضوع خوششان آمده یا نه!
  • کشور بی گدا
    علیرغم فقری که در بسیاری از نقاط تایلند وجود دارد، این کشور گدا ندارد. هم حمایت دولت و هم سخت‌کوشی مردم باعث شده است تا گدا در این کشور دیده نشود.
  • کابل‌ها
    خیابان‌های شهرهای تایلند نیز همانند بسیاری از کشورهای همسایه‌اش، لبریز از کابل‌های نا منظمی است که چهره‌ای خاص به این کشور بخشیده است.
  • رانندگی
    فرمان اتومبیل‌ها در تایلند سمت راست قرار دارد و این بابت شبیه به انگلیس است.
  • پل‌های پیاده‌روی
    در بانکوک، پل‌هایی با مسیرهای بسیار طولای وجود دارد که بالاتر از خیابان و پایین‌تر از مسیر قطار هوایی است. این پل‌ها راه فراری از ترافیک، گرمای آفتاب و باران‌های سیل‌آسا است.
  • سیام
    نام قدیمی کشور تایلند است.
  • طولانی‌ترین نام دنیا
    نام اصلی شهر بانکوک نامی بسیار طولانی است و در کتاب رکوردهای گینس به عنوان طولانی‌ترین نام یک شهر ثبت شده است. این نام کامل بانکوک است: کرونگ تپ ماهاناخن آمون راتاناکوسین ماهینتارا یوتایا ماهادیلوک فوپ نوپفارات راتچاتانی بوریروم اودومراچانیوت ماهاساتان آمون پیمن آواتان ساتیت ساکاتاتیا ویتسانوکام پراسیت! (انگلیسی: Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Yuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit)!!!

sawadee kaسلام و خوش‌آمدگویی (ساوادی‌کا)

sawadee krapاحترام از نوع سوم (تا روی سر)

thai massageنوعی از ماساژ تایلندی

floating marketبازار شناور

chatuchak weekend marketبازار چاتوچاک

religion in thailandمعبد بودایی‌ها

new year water ceremoneyجشن آب ویژه سال نو

walking bridgeپل‌های پیاده‌روی در بانکوک

غذا

کافی است فقط چند ساعت در یکی از شهرهای تایلند راه بروید. آنقدر دستفروش و غرفه و مغازه و رستوران در ابعاد و اندازه‌های مختلف می‌بینید که به سادگی می‌توانید جایگاه مهم غذا را در فرهنگ تایلند درک کنید.
نودل‌های دست‌ساز، نودل‌های صنعتی، سوپ، غذاهای دریایی، غذاهای دریایی و غذاهای دریایی بسیار در بین تایلندی‌ها پر طرفدار است. البته در بعضی از خیابان‌های پر توریست می‌توان حشراتی را هم برای خوردن پیدا کرد.
در مجموع غذاهای تایلندی ویژگی‌هایی دارند که می‌توان موارد زیر را از اهم این ویژگی‌ها دانست.

  • یکی از 10 کوزین (cuisine) برتر دنیا (Kitchen of the world)
    تایلندی‌ها، غذای تایلندی را جزو 10 غذای برتر دنیا و رقیبی برای غذاهای ایتالیایی، فرانسوی و یا آمریکایی می‌دانند و لقب “آشپزخانه دنیا” را به کشور خود داده‌اند. البته استقبال از غذای تایلندی بین توریست‌های اروپایی و رونق و گسترش هر روزه رستوران‌های تایلندی در کشورهای مختلف، کاملا تایید کننده این ادعا است.
  • تهیه غذاها با مواد طبیعی
    استفاده از مواد طبیعی به عنوان مواد اصلی در غذاهای تایلندی را می‌توان نکته برجسته این نوع غذا دانست. مواد طبیعی تازه باعث می‌شود تا غذای تایلندی از غذاهای سالم این روزگار به حساب بیاید.
  • پرهیز از 3 سم سفید
    شکر، نمک و هروئین در فرهنگ تایلندی به 3 سم سفید مشهور است. یعنی میزان ضرر و زیان نمک و شکر را با ماده مخدری نظیر هروئین مقایسه می‌کنند و لذا تا جای ممکن از آنها کم استفاده می‌کنند.
  • استفاده از سس‌ها
    اگر غذای تایلندی را تجربه کرده باشید، می‌دانید که “سس” نقش مهمی در این نوع غذا دارد. سس‌های تایلندی که بعضی از آنها شیرین هستند، از مواد طبیعی درست می‌شوند. سس سویا و سس عسل را می‌توان نمونه‌ای از سس‌های تایلندی دانست.
  • ساعات غذا خوردن
    از آنجا که بسیاری از تایلندی‌ها کشاورز و کارگر بوده‌اند، زمان غذا خوردن آنها بر اساس عادت غذایی کشاورزان تنظیم شده است. بسیاری از تایلندی‌ها صبحانه را ساعت 7 صبح، ناهار را در حوالی 11 تا 11:30 و شام را حدود 18 تا 18:30 می‌خورند. به همین جهت در اکثر ساعات روز شما می‌توانید افراد بی‌شماری را ببینید که در حال خوردن غذا هستند.
  • رستوران‌ها و فروشندگان خیابانی
    برای غذا خوردن در تایلند گزینه‌های زیادی وجود دارد. در بسیاری از خیابان‌ها شما با تعداد بی‌شماری از فروشندگان غذا و خوردنی به صورت سیار مواجه می‌شوید. خیلی از این فروشندگان دوره‌گرد، حتا در اطراف بساط خود، صندلی و میز هم می‌چینند و به بساط خود، شکل یک رستوران کوچک می‌دهند. آن چه که این دستفروش‌های غذا می‌فروشند، آنقدر متنوع است که انتخاب اینکه چه باید خورد، گاهی واقعا سخت می‌شود. اما نودل همواره گزینه‌ای وسوسه کننده است.

thai foodیک رستوران سر پایی تایلندی

وسایل حمل و نقل عمومی

تایلند و به ویژه بانکوک، شلوغ‌تر از آنی است که تصور می‌کنید. به ندرت پیش می‌آید جایی را در دنیا تجربه کنید که اوضاع ترافیک و راه‌بندان‌هایش بدتر از بانکوک باشد. پس تردد با ماشین شخصی اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد. این وسیله‌ها در تایلند و به ویژه در بانکوک راه‌گشای سفرهای درون‌شهری هستند.

  • موتور
    برای ما ایرانی‌ها استفاده از موتور به عنوان یک وسیله نقلیه کاملا آشنا است. اما استفاده از موتور در تایلند بسیار فراتر از ایران است. در واقع موتورسیکلت یکی از وسیله‌های اصلی جابجایی مسافر در تایلند است و به نوعی حکم تاکسی تک‌نفره و فوری را دارد.
  • توک توک
    این وسیله (tuktuk) که ابعادش کمی بزرگ‌تر از موتور سیکلت و البته کوچک‌تر از خودرو است، یکی از وسیله‌های مهم حمل و نقل در تایلند و حتا یکی از نمادهای ملی تایلند است.
  • حمل و نقل آبی (Canal Ride)
    در بانکوک به واسطه وجود رود و کانال‌های آب، استفاده از اتوبوس‌های آبی و قایق‌ها رواج دارد و حمل و نقل آبی از ارکان حمل و نقل عمومی در بانکوک محسوب می‌شود.
  • تاکسی
    مثل هر شهر دیگری در دنیا، در تایلند نیز تاکسی وجود دارد. اما ترافیک شدید باعث می‌شود که تمایل به استفاده از این وسیله در مقایسه با سایر وسیله‌های حمل و نقل، زیاد نباشد.
  • اتوبوس
    هرچند که تحمل گرمای هوا در اتوبوس‌های فاقد سیستم خنک کننده بسیار سخت است، اما اتوبوس نیز در تایلند و به ویژه در بانکوک پر استفاده است. بعضی از اتوبوس‌های موجود در سیستم حمل و نقل شهری در تایلند این قابلیت را دارند که به عنوان آثار تاریخی در موزه‌ها نمایش داده شوند؛ اما همچنان در حال جابجایی مسافر هستند.
  • قطار هوایی (Sky Train)
    بدون شک یکی از بهترین وسیله‌های حمل و نقل در بانکوک پایتخت تایلند، قطار هوایی است. مدرن بودن، سرعت زیاد، پوشش نسبتا مناسب، هزینه معقول و سیستم خنک کننده داخل واگن‌ها از ویژگی‌های این وسیله حمل و نقل است که در پایتخت تایلند بسیار مورد استفاده است.
  • مترو (Subway)
    شبکه حمل و نقل زیرزمینی بانکوک را به “سابوِی” می‌شناسند و استفاده از آن در این شهر کاملا رواج دارد. این سیستم را به نوعی می‌توان مکمل قطار هوایی بانکوک دانست.

Tuktukتوک توک

canal rideThailand_0حمل و نقل آبی

bangkok-skytrainقطار هوایی در بانکوک

توریسم مسلمان

تایلند برای جذب گردشگر از کشورهای مسلمان مصمم است و برای عملی کردن این مهم، واقعا مطالعه و برنامه ریزی کرده است. جذب گردشگر مسلمان در تایلند، برخلاف بسیاری از کشورها – از جمله ایران – یک شعار پوچ نیست. آنها برای تحقق این هدف، دست به اقدامات گسترده‌ای زده‌اند.

  • شناخت
    اینکه یک کشور غیر مسلمان بداند نیاز یک گردشگر مسلمان چیست، نیاز به مطالعاتی دقیق و عمیق دارد. تایلند به طور جدی این کار را انجام داده است و به شناخت مناسبی از گردشگران مسلمان و نیازهای آنها رسیده است.
  • آموزش همگانی
    متناسب با شناخت و مطالعه صورت گرفته، آموزش‌های همگانی و تخصصی در برخورد با گردشگران مسلمان انجام شده است. بسیاری از افراد شاغل در زیرشاخه‌های صنعت گردشگری، شناخت مناسبی از نیازها و همچنین اعتقادا مسلمان‌ها دارند. این موضوع در بسیاری از هتل‌ها و مراکز عمومی قابل درک و مشاهده است.
  • زیر ساخت
    گام مهم دیگری که تایلند برای آسودگی گردشگران مسلمان برداشته است، ایجاد زیر ساخت‌های مرتبط است. اینها نمونه‌هایی از زیرساخت‌هایی است که تایلند برای گردشگران مسلمان فراهم کرده است.

o نمازخانه و قبله
بسیاری از مراکز خدمات عمومی نظیر فرودگاه‌ها، مراکز خرید و هتل‌ها دارای نمازخانه هستند. اتاق‌های هتل‌ها نیز اغلب دارای نشانه‌ای برای نمایش جهت قبله هستند.

o فرودگاه
بازرسی بدنی در فرودگاه متناسب با شان مسلمانان انجام می‌شود. یعنی بازرسی از بانوان در فضاهایی پوشیده و توسط زنان انجام می‌شود.

o غذای حلال
بسیاری از رستوران‌ها و هتل‌ها بخشی را به غذای حلال اختصاص داده‌اند.

o پوشش
بعضی از مراکز خدماتی نظیر هتل‌ها، پا را از این فراتر گذاشته و کارکنان آنها نیز با پوشش اسلامی خدمات خود را ارائه می‌دهند.

o نرم افزار
وزارت گردشگری تایلند اپلیکیشن‌هایی را ساخته است که گردشگران مسلمان می‌توانند با استفاده از آنها به سادگی مراکز و خدمات مورد نیاز خود را در هر نقطه از شهر پیدا کنند.

o دستشویی
خیلی از هتل‌ها و حتا مراکز عمومی نظیر فرودگاه‌ها، در توالت‌های خود شیلنگ آب نصب کرده‌اند تا گردشگران مسلمان نگرانی از باب طهارت نداشته باشند.

Islamic Attractions in thailandکاتالوگ معرفی مقاصد اسلامی تایلند

Muslim appsنرم‌افزارهای موبایلی برای گردشگران مسلمان

گردشگری جنسی

نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر جهان نیز تایلند را مقصدی مناسب برای گردشگری جنسی می‌دانند. این در حالی است که وزارت گردشگری تایلند و اصولا تایلند بسیار تلاش دارد تا چهره خود را از این ذهنیت عمومی پاک کند و تصویر جدیدی را جایگزین کند.
ریشه‌های این ذهنیت و شهرت را شاید بتوان در مسائل زیر جستجو کرد.

  • باور عمومی
    بسیاری از مردم بدون آنکه به تایلند سفر کرده باشند، این باور را می‌پذیرند که تایلند یک مقصد مناسب برای گردشگری جنسی است. در واقع سفر نکرده‌های به تایلند، در شکل گیری این ذهنیت نقش بسزایی دارند. شاید اگر از سفر کرده‌های به تایلند پرسیده شود، این ذهنیت کمتر قابل تایید باشد. در بین باور ما ایرانیها، ذهنیت‌هایی نظیر خشک بودن آلمانی‌ها، متعصب بودن فرانسوی‌ها و… نیز وجود دارد که حتا افرادی که به این کشورها سفر نکرده‌اند نیز ناقل این ذهنیت‌ها هستند.
  • شایعه تشکر نخست وزیر
    مدتی قبل شایعه‌ای مطرح شد که نخست وزیر تایلند از زنان خود فروش تایلندی به خاطر ارائه خدمات جنسی تشکر کرده است. این موضوع هرگز واقعیت نداشته، اما آثار این شایعه بسیار گسترده بوده است.
  • جنگ ویتنام
    زمانی که سربازان آمریکایی در جنگ ویتنام بودند، برای استراحت و گذران یک مرخصی کوتاه به محدوده مکانی سفر می‌کردند که امروز ما آن را به پاتایا می‌شناسیم. این سربازان به واسطه دوری از خانواده خود، علاقه‌مند به برقراری ارتباط جنسی با زنان بودند و برای این کار پول خوبی پرداخت می‌کردند. این موضوع باعث شد تا از سرتاسر تایلند، زنانی که تمایل و نیاز مالی داشتند، به این شهر سفر کنند و این شهر به تدریج به مکان مناسبی برای رفع این نیاز شناخته شد.
  • قیمت پایین
    خدمات جنسی را در اکثر شهرهای توریستی دنیا می‌توان تجربه کرد. اما شاید بتوان قیمت بسیار پایین خدمات اینچنینی در تایلند و به ویژه پاتایا را دلیلی برای شهرت تایلند در این موضوع دانست.
  • نژاد
    نژاد این منطقه از آسیا به نحوی است که جنسیتی بین زن و مرد در این منطقه به وفور وجود دارد. این جنسیت سوم، به شهرت جنسی تایلند افزوده است. بسیاری از افرادی که در سرتاسر دنیا با این مشکل مواجه هستند، تایلند را مکان مناسبی برای سفر و یا حتا زندگی می‌دانند.
  • ممنوعیت قانونی
    شاید دانستن این نکته جالب باشد که هر گونه ارائه خدمات جنسی و یا فروش محصولات مرتبط در این کشور جرم محسوب می‌شود و ممنوعیت قانونی دارد. هرچند که رعایت این قانون (و ممنوعیت) در تایلند درست شبیه به رعایت قانون ممنوعیت عبور موتور سیکلت در پیاده‌روهای خیابان‌های ایران است!

sex tourismخیابانی از خیابان‌های پر رونق شبانه در تایلند

sex tourism in thailand

مقاصد مهم

زیبایی‌های طبیعی، میهمان‌نوازی، غذا و جاذبه‌های تاریخی و مدرن باعث شده است تایلند به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل شود. تقریبا همه نقاط این کشور جذابیت‌های قابل توجهی برای بازدید دارد، اما می‌توان مقاصد زیر را به عنوان مهمترین مقاصد گردشگری تایلند دانست.

بانکوک
ساموئی
پوکت
چیانگ مای
چیانگ رای
آیوتایا
سوخوتای
کرابی

Thailand top destinations 4 Thailand top destinations 2 Thailand top destinations 3 Thailand top destinations 5 Thailand top destinations 6 Thailand top destinations 1

مشاوره سفر

اگر برای سفرتان نیاز به مشاوره دارید، من به دو صورت رایگان و تخصصی در خدمت شما خواهم بود. برای نحوه ارسال سئوال یا هماهنگی جلسه مشاوره، به صفحه مشاوره سفر بروید.

پی‌نوشت

  • – برای دنبال کردن مطالب جدید، می توانید به کانال تلگرام من MrTripic و برای دنبال کردن عکس های من در سفر می توانید به حساب کاربری من در اینستاگرام MrTripic بپیوندید.

  • با سپاس از هومر برقانی که در جمع آوری برخی از این اطلاعات و تکمیل آنها نقش بسزایی ایفا کرد.
  • از شیرزاد منصوری نیز بابت اطلاعاتی که درباره تایلند و تایلندی‌ها در اختیارم قرار داد، تشکر می‌کنم.
  • اطلاعات این صفحه را با به دست آوردن اطلاعات صحیح‌تر، جدیدتر و یا کامل‌تر، به روز خواهم کرد.
  • کلیه تصاویر استفاده شده در این پست، تصاویری است که متعلق به سایت‌های دیگر است و هیچ یک متعلق به من نیست.
  • در یک کلام خلاصه می‌کنم: تایلند را باید دید و کشف کرد…
  • این مطلب توسط دوست خوبم سینا برهانی به زبان انگلیسی برگردانده شده و در وبلاگ انگلیسی من “mrtripic.com” قرار داده شده است.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات