• Menu
  • Menu

اگر مسافر بارسلونا هستيد

راهنمای سفر به بارسلونا

مطلب “اگر مسافر بارسلونا هستید” تلاش دارد تا ذهنیتی کلی از بارسلونا ترسیم کند و از این طریق به کمک مسافرینی بیاید که عازم شهر بارسلونا هستند. به عبارت دیگر، این مطلب را می‌توان به نوعی راهنمای سفر به بارسلونا دانست که اطلاعاتی کاربردی از شهر بارسلونا، جاذبه‌ها، محدوده‌ها، غذاها، شخصیت‌ها و به طور کلی از بایدها و نبایدها را دراختیار می‌گذارد. پس “اگر مسافر بارسلونا هستید” را بخوانید اگر مسافر بارسلونا هستید!

B4R C3L 0NA

دیدار بارسلونا مثل تماشای فوران فواره‌ای از رنگ‌های جذاب، مثل شنیدن یک قطعه موسیقی به شدت خوش‌آیند و مثل نوشیدن یک لیوان شربت خوش‌عطر و خنک در یک بعدازظهر تابستانی است. بارسلونا اعجاز مدیترانه است…
abstract-sunset-over-sagrada-familia-in-barcelona-ana-maria-edulescu

راهنمای سفر به بارسلونا

آنتونی گائودی

Gaudi

– قبل از هر چيز بايد با گائودی آشنا شويد. آنتونی گائودی (Antoni Gaudí) معمار نابغه‌ای كه نامش با نام بارسلونا عجين شده و بارسلونا بدون گائودی، مثل اصفهان بدون زاينده‌رود، مثل شيراز بدون حافظ و سعدی و مثل استانبول بدون مسجد است!

محله‌های معروف

map-project-3

– بارسلونا به محله‌های مختلفی تقسيم مي‌شود. مهمترین مناطق توریستی بارسلونا شامل محله گوتيك (Gotico)، محله راوال (El Raval)، محله بارسلونتا (Barceloneta)، محله اِیشامپلا (Eixample)، محله بورن (El Born) و محله (Poble Sec) است که مهمترين جاذبه‌های توريستی شهر در همین مناطق هستند.

میدان‌های معروف

catalunya

– ميدان‌ها نقش مهمي در بارسلونا (و بطور كلی در اسپانيا) ايفا مي‌كنند. ميدان كاتالونيا (Plaça de cataluña) قلب طپنده شهر و نقطه شروع بسياری از خيابان‌ها و جاذبه‌های مهم شهر است. ميدان اسپانيا (Plaça d’Espanya) در نقطه ديگری از شهر، يكی ديگر از همين ميدان‌ها است. ميدان یادبود كريستوفر كلمبوس (Plaza Portal de la Pau)، ميدان يونيورسيداد (Universidad)، میدان افتخارات کاتالانها (Glories Catalanes) و… نمونه‌های ديگری از اين دست هستند.

محدوده خرید

shopping-karta-barcelona

– مجموعه‌ای از خيابان‌های بارسلونا به محدوده خريد معروف هستند. اين خيابان‌ها بهترين مكان برای پياده‌روی و لذت بردن توأمان از معماری و فضاهای شهری و خريد است. مهمترین خیابان‌ها در این خصوص شامل خیابان لارامبلا (La Rambla)، خیابان گراسیا (Passeig de Gràcia)، خیابان دیاگونال (Diagonal)، خیابان رامبلا کاتالونیا (Rambla Catalunya) و برخی از خیابان‌های محدوده اطراف آنها است.

خیابان رامبلا

La-Rambla-Barcelona

– «رامبلا» یا «لارامبلا» معروف‌ترين خيابان بارسلونا، معروف‌ترين خيابان در کشور اسپانيا و يكی از معروف‌ترين خيابان‌ها در اروپا است. خيابانی در حدفاصل ميدان كاتالونيا تا ميدان پورتال‌دلاپائو (یادبود كريستوفر کلمبوس) كه تجربه قدم زدن در آن، از به يادماندنی‌ترين بخش‌های سفر به بارسلونا است. مسير پياده‌رو در اين خيابان در وسط قرار دارد و بسيار عريض است و درخت‌هاي بسيار بلندی در دو طرف مسير قرار دارد. مسيرهای ماشين‌رو نیز در دو طرف مسير پياده‌رو و در اندازه‌ای باريك طراحی شده كه عرض آن تنها به اندازه عبور يك ماشين است. مجسمه‌های زنده (افرادی که در قالب لباس‌ها و گريم‌های خاص به شكل مجسمه ثابت مي‌ايستند)، نقاش‌های خيابانی، دكه‌ها و دستفروش‌ها، رستوران‌ها و كافه‌ها، فروشگاه‌های سوغاتی، شيرينی فروشی‌ها، تئاترها و سالن‌های اجرای فلامنكو، موزه‌ها و خلاصه ديدنی‌های زيادی در اين خيابان وجود دارد.

تاپاس

tapas2

– “تاپاس” (Tapas) نام شناخته شده‌ای در اسپانيا است. به جای اينكه يك پرس كامل از يك غذا را سفارش بدهيد، تاپاس اين امكان را به شما مي‌دهد كه سايز كوچك‌تری از غذاها را تجربه كنيد. به عبارتي ديگر، “تاپاس” پُرس‌های كوچكی از غذا، پيش‌غذا و خوردنی‌ها است كه برخی از رستوران‌های اسپانيا و بارسلونا فقط تاپاس ارائه می‌دهند. تابلوی تاپاس را در سردر و در منوی خيلی از رستوران‌های بارسلونا می‌توان ديد.

آثار معروف گائودی

sagrada1

– از گائودی آثار زيادی در اسپانيا وجود دارد كه تمركز آثار او در شهر بارسلونا است. اگر علاقه‌مند به کارهای این معمار هستید، پیشنهاد می‌کنم دیدن چهار شاهکار تکرار نشدنی‌اش یعنی کلیسای عظیم ساگرادافامیلیا (La Sagrada Familia)، لاپدرارا یا خانه میلا (La Pedrera)، پارک گوئِی (پارک گوئل) (Parc Güell) و خانه باتیو (Casa Batlló) را به هیچ وجه از دست ندهید. اگر فرصت بیشتری دارید، می‌توانید سراغ دیدن آثاری نظیر خانه ویسنس (Casa Vicens)، قصر گوئِی (گوئل) (Palau Güell)، کولونیا گوئِی (Colonia Güell)، فینسا گوئِی (El Drac de Gaudí at Finca Güell)، خانه کالوِت (Casa Calvet) و آبنما و فواره پارک سیوتادِیّا (Cascada Fountain at Park de la Ciutadella) نیز بروید. تعدادی از اين بناها ثبت جهانی شده اند و ميراث جهانی محسوب می‌شوند.

ساحل بارسلونا

barcelona-beach

– برای رفتن به ساحل و پيدا كردن آن، پيچيدگی زيادی وجود ندارد. دو برج بسيار بلند در كنار ساحل بهترين نشانه برای پيدا كردن ساحل معروف بارسلونا است. اگر با تاکسی قصد رفتن دارید بگویید می‌خواهید به Port Olympic بروید.

تماشای بارسلونا از بالا

Barcelona_city_view-748x498

– براي تماشای بارسلونا از بالای بلندی چند گزينه شناخته شده وجود دارد. بالای تپه جوئیک (مونتجوئيك) (Montjuic Hill)، بالای برج وسط ميدان كريستوفر كلمبس، بالای يكی از برج‌های كليسای ساگرادا فاميليا، بالای بلندترين نقطه پارك گوئِی، بالای ميدان سابق گاوبازی در ميدان اسپانيا و بالای تپه یا کوه تيبيدابو (Tibidabo). علاوه بر اينها ديدن بارسلونا از طبقات بالای هتل آرتس (Hotel Arts) هم تجربه‌ای به شدت لذت‌بخش است، اگر البته مسافر مقيم اين هتل باشيد.

برج آگبار

Torre-Agbar-Barcelona-min

– توره آگبار (Torre Agbar) يا برج آگبار يكی از عناصر مدرن و معروف معماری شهر است كه رنگ غالب اين برج، همرنگ پيراهن تيم فوتبال اين شهر (آبی و قرمز) است. البته بازديد از داخل اين برج و بالا رفتن از آن عمومی نيست.

پابلو پیکاسو و خوآن میرو

Museu-Picasso-Barcelona-Destacada

– علاوه بر گائودی كه مهمترين چهره اين شهر است، پابلو پيكاسو (Pablo Picasso) و خوان میرو هم به واسطه سالها زندگی در این شهر از جمله افرادی‌اند كه در بارسلونا جايگاه مهمی دارند. موزه پيكاسو در بارسلونا کامل‌ترین موزه پیکاسو در دنیا است و دیدنش تجربه‌ای بسيار لذت بخش است. بنیاد خوان میرو نیز آثار بسیار ارزشمندی را دربردارد.

بارسلونای تاریخی

gothic-quarter-b

– كشف محله گوتيك (Gothic Quarter) و كوچه پس‌كوچه‌های آن يكی از ماموريت‌های مهم بازديد از بارسلونا است. اين محله را بايد با حوصله و از سر فرصت قدم زد و از فضای منحصربفرد كوچه‌ها و كافه‌ها و رستوران‌ها و ميدان‌ها و… آن لذت برد. آثاری از دوران رومی‌ها در این محله قابل مشاهده است.

کلیسای جامع بارسلونا

Cathedral-Neo-Gothic

– علاوه بر كليسای ساگرادافاميليا، كليسای جامع شهر بارسلونا با نام مختصر Barcelona Cathedral و نام کامل Cathedral of the Holy Cross and Saint Eulalia در محله گوتيك هم جايگاه با اهميتي دارد. اين كليسا مربوط به قرن 13 تا 15 میلادی است و از لحاظ تاريخی مهمتر از كليسای ساگرادافاميليا (كه همچنان در حال ساخت است) محسوب می‌شود.

مرکز خرید خیاط انگلیسی

el corte ingles

– مركز خريد “اِل‌كورته اینگلِس” (El Corte Inglés) به معنای خیاط انگلیسی مركز خريدی شناخته شده در اسپانيا است و مكان مناسبی برای گشت‌زنی علاقه‌مندان به خريد است. دو شعبه از آن در ميدان كاتالونيا وجود دارد.

فلامنکو

flamenco

– رقص فلامنكو (Flamenco Dance) و موسيقی فلامنكو از تجربه‌های مهم سفر به اسپانیا است. مكان‌های مختلفی براي ديدن برنامه‌های فلامنكو در بارسلونا وجود دارد كه می‌توان بليط آنها را از مراكز فروش بليط در سرتاسر شهر تهيه كرد.

بارسا

FCB-2012---2013-wallpaper_ENG.v1350898832

– تيم فوتبال بارسلونا، چيزی فراتر از يك تيم باشگاهی برای اين شهر است. از آنجا كه بارسلونا مركز ايالت جدايی‌طلب كاتالونيا (Catalonia) است، اين تيم فوتبال به نوعی حكم تيم ملی كاتالونيا را دارد و مردم اين شهر به شدت به اين تيم تعلق خاطر و تعصب دارند.

کمپ‌نو

Camp no

– از ورزشگاه كمپ‌نو (Camp Nou) مي‌توان به عنوان يك جاذبه ديدنی بازديد كرد. اما تجربه حضور در اين ورزشگاه در جريان يك مسابقه فوتبال كاملا متفاوت خواهد بود. بليط تماشای يك مسابقه فوتبال در اين ورزشگاه در یک بازی معمولی و در يك قسمت نسبتا ارزان برای نشستن، از حدود ٦٠ يورو شروع می‌شود. اما اين قيمت بسته به حساسيت بازی و تيم حريف متفاوت است. متاسفانه نام ورزشگاه در ایران به اشتباه نیوکمپ گفته می‌شود که اشتباه است.

سانگریا

Sangria

– نوشيدنی سانگريا (Sangria) يك نوشيدنی الكلی سنتی اسپانيايی است كه در بين مردم اسپانيا جايگاه مهمي دارد و از ترکیب شراب با شربت درست می‌شود.

پائیا

PaellaShrimpChorizo-6

– پائيا (Paella) نام غذای معروف اسپانيا است كه در همان ظرفی (تابه) كه درست می‌شود، سرو می‌شود. پائيا حجم قابل توجهی برنج دارد كه به سبك متفاوتی از پخت ايرانی، درست می‌شود و بر حسب علاقه و سفارش مشتری، با ميگو يا مرغ يا صدف يا گوشت مخلوط است.

فواره جادوئی

magic-fountain

– در حدفاصل ميدان اسپانيا تا موزه ملی هنر كاتالونيا، فضایی قرار دارد كه از لحاظ شهری فضای مهمی است. از سال 1929 میلادی که نمایشگاه جهانی یا همان اکسپو در بارسلونا برگزار شد، فواره جادویی مونتجوئیک (Magic Fountain of Montjuïc) نمایش جذاب خود را در این محل آغاز کرد. البته این نمایش سال‌های زیادی تعطیل بود، لیکن با برگزاری المپیک در سال 1992 اجرای این شوی جذاب این بار با همراهی موسیقی آغاز شد و این اجرا همچنان ادامه دارد. این شو در حد فاصل ماه آوریل تا ماه اکتبر در روزهای جمعه و شنبه از ساعت 19:00 تا 20:30 هر نیم ساعت یک بار و در حد فاصل ماه می تا ماه سپتامبر در روزهای پنجشنبه تا یکشنبه از ساعت 21:00 تا 23:00 هر نیم ساعت یک بار اجرا می‌شود. علاوه بر آن، این فضای شهری در هنگام رويدادهاي خاص مثل جام جهانی يا مسابقات مهم فوتبال ملی، محل تجمع مردم برای تماشای دسته جمعی بازی‌ها در تلويزيون‌های بزرگ شهری است. برگزاری برخی از تجمعات اعتراضی برای جدا شدن از اسپانیا نیز معمولا در همین مکان برگزار می‌شود.

تپه جوئیک یا مونتجوئیک

muntjuic

– تپه جوئيك موقعیتی کلیدی داشته و نقاط بسیار جالبی برای بازديد است. از منظره زيبای دريای مديترانه گرفته تا مناظر زيبايی از شهر، تله‌كابين (Montjuïc Cable Car)، قلعه تاريخی (Montjuïc Castle)، توپ و تجهيزات تاریخی دفاعی شهر، ورزشگاه‌ المپيك ١٩٩٢ (Estadi Olímpic de Montjuic Lluís Companys)، دهکده اسپانیایی یا موزه معماری اسپانیا معروف به پوبله اسپانيول (Poble Espanyol)، فواره جادویی، موزه ملی هنر کاتالونیا (Museu Nacional d’Art de Catalunya) و پارک و فضای سبز، همه و همه در همین مونتجوئیک واقع شده است. علاوه بر دو تله‌كابين كه در اين تپه برای بالا رفتن هست، يك فونيكولار (قطار ويژه مسيرهای شيب‌دار) هم وجود دارد.

دزدهای بارسلونا

Footlocker_PS4_NBA_021

– بارسلونا در كنار پاريس و رم، يكی از سه شهر اروپا است كه زبده‌ترين و حرفه‌ای‌ترين دزدها را در خود جای داده است. حرفه‌ای‌ترين‌های آنها نيز در ميدان كاتالونيا و خيابان رامبلا جولان می‌دهند. حرفه‌ای بودن آنها به حدی است كه متاسفانه بسياری از مسافران قربانی دستبردها و جيب‌زنی‌های آنها می‌شوند.

متروی بارسلونا

barcelona-metro-small

– متروی بارسلونا متروی نسبتا خوبی است، اما به هيچ وجه به گستردگی و مطلوبیت متروهايی نظير پاريس و لندن و مادريد نيست. براي رسيدن از فرودگاه اِل‌پارت (El Part) به مركز شهر (ميدان كاتالونيا) بايد يك بار خط مترو را عوض كرد. از هر دو ترمینال 1 و 2 فرودگاه همچنين می‌توان با اتوبوس‌های فرودگاه (Aero Bus) به ميدان كاتالونيا آمد كه هر 5 دقیقه یک بار حرکت می‌کند، حدود 35 دقيقه در راه است و هزينه رفت و برگشت آن 11.80 يورو است. سيستم شبكه اتوبوس‌های شهری بارسلون بسيار مناسب و گسترده است.

محله اِیشامپلا

eixample

– محله اِیشامپلا (Eixample) كه بخش بسيار وسيعي از شهر را شامل مي‌شود و بین بخش تاریخی و بخش قرن بیستمی شهر قرار دارد، دارای پلان یکسانی است كه به صورت بلوکی تكرار شده است. يعني وقتي كه به نقشه شهر نگاه می‌كنيم، می‌بينيم كه بخش وسيعی از مركز شهر دارای پلان مشابه و نقشه غير ارگانيكی است كه از قبل طراحی شده است. به همين دليل وقتی كه در اين محدوده راه می‌رويم، همه تقاطع‌ها كاملا شبيه به هم هستند و تشخيص موقعيت براي توريست‌ها كار ساده‌ای نيست. طراحی و ساخت این بخش از شهر در قرن 19 و اوایل قرن 20 انجام شده است.

تیبیدابو

tibidabo

– در بالای تپه یا کوه تيبيدابو و درست در لبه بلندی آن مشرف به نمای شهر، يك شهر بازی وجود دارد (Tibidabo Amusement Park) كه بازی‌های آن به دليل موقعيت دستگاه‌هايش هيجان انگيز است. البته اين شهربازی جزو شهربازی‌های معروف و مدرن اروپا محسوب نمی‌شود. در كنار اين شهر بازی يك كليسا با نام قلب مقدس (Temple of the Sacred Heart of Jesus) با مجسمه‌ای از مسيح قرار دارد که این مجسمه از بسياری از نقاط شهر قابل رویت است. اين مجسمه بی‌شباهت به مجسمه مسيح در برزيل نيست؛ با اين تفاوت كه ابعاد اين مجسمه بسيار كوچكتر است.

هنر و بارسلونا

vitrall-barcelona-gaudi

– روح هنر در بارسلونا دميده شده است. تقريبا در تمام نقاط شهر و در همه خيابان‌ها و حتا كوچه‌های قدیمی‌تر می‌توان آثار هنری و به ويژه مجسمه‌هايی را مشاهده كرد كه جلوه‌ای خاص به اين شهر داده‌اند.

المپیک 1992 بارسلونا

6051758999_5df1511bb5_b

– بازی‌های المپيك ١٩٩٢ نقش مهمی در به وجود آمدن جايگاه فعلی اين شهر و رونق گردشگری در اين شهر ايفا كرد. بخش‌های مهمی از شهر بخاطر المپیک بازسازی شد و شهر با بودجه‌ای که دراختیارش قرار گرفت، کاملا متحول شد. مشعل المپيك بارسلون با تيری مشتعل روشن شد كه يك پرتاب كننده تير و كمان آن را از فاصله‌ای دور با كمان خود به سمت مشعل المپيك پرتاب كرد. اين مشعل در حال حاضر در همان محل اصلی خود يعنی در بالای مونتجوئيك قرار دارد.

زبان کاتالان

from above

– زبان بارسلونايی‌ها “كاتالان” است كه با زبان اسپانيايی تفاوت دارد. البته كه اين دو زبان يعنی اسپانيايی و كاتالان شباهت‌هایی با هم دارند. اما اگر به زبان اسپانيايی مسلط هستيد، مطمئن نباشيد كه در بارسلون مكالمه‌ها را خواهيد فهميد.

پارک آبی

IllaFantasia(1)1419075048

– اگر در تابستان مسافر بارسلونا هستید، می‌توانید سری به پارک آبی بارسلونا (Illa Fantasia) هم بزنید. تجربه هیجان‌انگیز و جذابی را خواهید داشت.

اولویت بازدید از جاذبه‌ها در بارسلونا

– به اعتقاد من اولويت بازديد از جاذبه‌های بارسلونا به اين شرح است. يعنی بسته به ميزان وقت و زمانی كه هركس در شهر بارسلونا دارد، بايد اولويت بازديد از جاذبه‌ها را به اين صورت مد نظر قرار دهد:
» خيابان رامبلا و ميدان كاتالونيا
» كليسای ساگرادا فاميليا
» پارك گوئِی (گوئل)
» محله گوتيك و كليسای جامع
» كاسا ميلا و كاسا باتیو
» ساحل
» پوبله اسپانيول
» ميدان اسپانيا
» تپه مونتجوئيك
» خيابان‌های خريد
» دروازه پيروزی
» تيبيدابو
» كمپ‌نو

parc_Gueli_Barcelona

راهنمای ویدیویی سفر به بارسلون

اگر فیلترشکن دارید، روشن کنید و همه راهنمایی های لازم برای سفر به بارسلونا را در چند دقیقه کوتاه ببینید.

مشاوره سفر

اگر برای سفرتان نیاز به مشاوره دارید، من به دو صورت رایگان و تخصصی در خدمت شما خواهم بود. برای نحوه ارسال سئوال یا هماهنگی جلسه مشاوره، به صفحه مشاوره سفر بروید.

پی‌نوشت

– برای دنبال کردن مطالب جدید، می‌توانید به کانال تلگرام من MrTripic و برای دنبال کردن عکس‌ها و نکته‌های من در سفر می‌توانید به حساب کاربری من در اینستاگرام MrTripic بپیوندید.

– عکس‌های این مطلب، همگی از منابع مختلف اینترنتی و از طریق جستجوی گوگل انتخاب شده و هیچ کدام متعلق به من نیست.

– اگر تجربه یا نکته‌ای از بارسلونا دارید که می‌توانید به این مطلب اضافه کنید، لطفا در قسمت کامنت اضافه کنید.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات