• Menu
  • Menu

گردشگری 2014؛ رِکوردها و رُکودها

World & Iran Tourism Records in 2014

رکوردهای گردشگری جهان در سال 2014

فکر می‌کنید چند نفر در سال 2014 سفر کردند؟ اگر هر کس که یک شب را در کشوری غیر از کشور خودش بماند، مسافر محسوب کنیم (طبق تعریف سازمان جهانی جهانگردی)، حدس می‌زنید چند مسافر بین‌المللی در سال 2014 وجود داشته است؟ جواب باورنکردنی است: 1.100.000.000 نفر!

این یعنی حدود یک ششم جمعیت دنیا در سالی كه گذشت به سفر رفته‌اند و از کشورهای مختلف بازدید کرده‌اند. این یعنی رکوردی که هرگز تا به حال در جهان رقم نخورده بود و حتی پیش‌بینی هم نمی‌شد. چرا که سازمان جهانی جهانگردی در سال 2010 پیش‌بینی کرده بود ضریب رشد گردشگر بین‌المللی در حدفاصل 2010 تا 2020 میلادی حدود 3.8 درصد باشد؛ اما ضریب رشد گردشگر در سال 2014 نسبت به سال قبل، به 5 درصد رسید!

f1dc146ada

قاره آمریکا در این رکوردزنی پیشتاز بوده و میهمانانِ ساکنین این قاره، امسال 8 درصد بیشتر از سال 2013 بوده‌اند. آسیا و اقیانوسیه رتبه‌اش بعد از آمریکا است. این منطقه که ایران را نیز در خود جای داده، حدودا 5 درصد بیشتر از سال قبل میزبان مسافران خارجی بوده است. رشد اروپا و خاورمیانه هم در این زمینه حدود 4 درصد بوده و آفریقا هم 3 درصد رشد جذب مسافر داشته است.

ایران چه خبر؟

به آمارها که نگاه می‌کنیم (اگر آمار دقیقی پیدا کنیم و به آن اعتماد کنیم!) رشد ورود گردشگر خارجی در ایران بیش از 20 درصد بوده و جزو رکوردداران دنیا بوده‌ایم. تازه این در حالی است که کلی از گردشگرها به خاطر مشکلاتی مثل نگرفتن ویزا و پُر بودن هتل‌ها و نبودن پروازهای مستقیم و… سفر به ایران را از دست داده‌اند. وگرنه دست هیچ کشوری به رکوردهای ما نمی‌رسید! اوضاع عالی به نظر می‌رسد و رونق گردشگری بدجور چشمک می‌زند. پیش خودم حساب می‌کنم که اگر خدا با همین فرمان پیش برود، نان گردشگری‌مان در رونق است. فرض کنیم اگر امسال (با اعتماد محتاطانه به آمارها) 5 میلیون نفر به ایران آمده باشند (اعم از عراقی‌ها و آذربایجانی‌ها و افغانستانی‌ها و ترکیه‌ای‌ها و پاکستانی‌ها و ترکمنستانی‌ها و عربستانی‌ها و کویتی‌ها و هندوستانی‌ها که پیشتاز ورود به ایران بوده‌اند) و در سال جدید میلادی هم با همین شیب 20 درصدیِ رشد پیش برویم، پس سال دیگر به حول و قوه الهی و یاری همسایه‌ها حدود 6 میلیون گردشگر خواهیم داشت.

IRAN-LIFESTYLE-TOURISM

اما یک سئوال؟ تا جایی که من با دوستان آژانس‌دار و همکاران آژانس‌کار در طول ماه‌های پیش صحبت می‌کردم، همه در حسرت هتل و فضاهای اقامتی مناسب بودند و از بی‌اتاقی نمی‌توانستند مسافران اروپایی‌ و شرق آسیایی‌شان را به ایران بیاورند. صبر کنید! پس چرا در بین 9 کشوری که بیشترین مسافر را به ایران می‌فرستند، نامی از هیچ کشور اروپایی (بجز ترکیه که در تردید بین اروپا و آسیا است) و شرق آسیایی وجود ندارد؟ معادله کمی پیچیده شد! از طرفی هتل‌های اصفهان و شیراز و یزد اغلب با مسافرانی از کشورهای غربی و شرقی پر می‌شوند، اما از طرف دیگر نام هیچ یک از کشورهای غربی و شرقی در لیست 9 کشور اول مسافر-فرست به ایران نیست! شاید اینهایی که از این 9 کشور می‌آیند گردشگرِان هتل-دوست نیستند. وگرنه باید هتل‌های ما با عراقی‌ها و افغانستانی‌ها پر می‌شد، نه غربی‌ها و شرقی‌ها! (شهر مشهد البته مستثنا از این قاعده است). شاید هم تعداد هتل‌های ما خیلی کم است. آنقدر کم که همه هتل‌های خوبِ شهرهای گردشگرپسندمان، با درصدی ناچیز از گردشگران ورودی پُر می‌شود. این یعنی ظرفیت هتل‌های ما تنها به اندازه اقامت مسافرانی است که از لحاظ آماری جزو 9 کشور اصلی مسافر-فرست به ایران قرار نمی‌گیرند!

سال نو مبارک!

چه کاری است این اول سال نویی، چُرتکه به دست گرفته‌ام و حساب و کتاب می‌کنم؟ مطمئنم مسئولین برای معضلات موجود راه حل‌هایی دارند. شاید پروژه‌های متعدد هتل‌سازی به صورت مخفیانه در شهرهای گردشگرپذیر در حال ساخت باشد و ظرف روزهای آتی به صورت پی‌در‌پی هتل افتتاح شود. بالاخره مطمئنم همه به وضوح می‌دانند که اگر تعداد هتل‌های ما بیشتر نشود، آمار گردشگرهای ما افزایش نمی‌یابد. چون جایی وجود ندارد که افزایش یابد. حتا اگر تقاضای آمدن به ایران 100 درصد رشد کند.

البته با توجه به آنکه مسافران 9 کشور نخست مسافر-فرست به ایران، حتما حداقل یک شب در ایران می‌مانند و با توجه به اینکه اگر قرار بود در هتل‌ها بمانند، آنگاه جایی برای اروپایی‌ها نمی‌ماند، حدس می‌زنم شاید اکثر این مسافران عزیز، دوستان و یا اقوامی در ایران دارند که در خانه آنها اقامت می‌کنند. شاید هم آنها کارهایشان را در روز انجام می‌دهند و شب زود به کشور خود بازمی‌گردند. به هر صورت اگر میهمانان غربی و شرقیِ متقاضی هم بپذیرند که به خانه اقوامِ مسافرانِ کشورهای همسایه بروند و خانواده‌های میزبان هم میهمان‌نوازی ایرانی را اثبات کنند، آن وقت می‌توانیم امیدوار باشیم که بتوانیم گردشگر بیشتری را در سال 2015 جذب کنیم. البته راهکار دیگر هم این است که مسافران اروپایی با تورهای یک روزه به ایران سفر کنند و نگران فضای اقامتی در ایران نباشند. چون اینجا هم نگرانی زیادی دیده نمی‌شود.

Greeting 2015

فکر کنم اینکه در بین این همه رکوردهای خیره کننده جهانی، من به رُکودِ اراده برای توسعه گردشگری فکر می‌کنم، اثر آتش بازی‌های سال نو میلادی باشد…

باز هم داشت یادم می‌رفت؛ سال نو میلادی مبارک! با کلی آرزوی خوب…

.

پی‌نوشت:

همه آمارهای خارجی از آمارهای منتشر شده توسط سازمان جهانی جهانگردی و اطلاعات و آمارهای داخلی از صحبت‌های مسئولین ارشد گردشگری کشور استخراج شده است.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات