• Menu
  • Menu

از اسپانیا 2

دستگاه‌هایی در پالما د مایورکا

در طول روزهای سفر به جزیره مایورکا و شهر پالما در اسپانیا، دو بار از دیدن دو دستگاهی که در فروشگاه‌های این شهر بود، بسیار لذت بردم و آرزو کردم که کاش مشابه آن‌ها در ایران هم وجود می‌داشت.

1. دستگاه توزین

در یکی از فروشگاه‌هایی که در نزدیکی محل اقامتم بود، در هنگام خرید میوه و سبزی با این دستگاه مواجه شدم. اگر تجربه خرید میوه و سبزی در فروشگاه‌های بزرگ را داشته باشید، یکی از گلوگاه‌های این فروشگاه‌ها، نقاطی است که برای توزین میوه و سبزی وجود دارد. غالبا در این نقاط صف‌هایی گاها بلند تشکیل می‌شود. من هرگاه به فروشگاه هایپراستار در تهران مراجعه می‌کنم، یکی از معضلاتم ایستادن در صف توزین میوه و سبزی است. این گاهی باعث می‌شود که حتا میوه و سبزی را از این فروشگاه تهیه نمی‌کنم و اقلام مورد نیازم را از میوه فروشی محل تهیه می‌کنم. اما وجود چند دستگاه از نمونه زیر در فروشگاه نزدیکی محل اقامت من در مایورکا، باعث شده بود که چیزی به اسم صف وجود نداشته باشد.

spain-palma de mallorca3همان‌گونه که در تصویر مشخص است، این دستگاه حجم بسیار کوچکی دارد و کار با آن نیز بسیار ساده بود. حتا شاید بتوان گفت که این دستگاه درست شبیه به دستگاه‌هایی است که مثلا در همین فروشگاه‌های هایپراستار نیز وجود دارد، با این تفاوت که پشت آنها در ایران، کاربران فروشگاه می‌نشینند و مشتریان امکان استفاده مستقیم از آن را ندارند. شاید علت‌اش عدم وجود اعتماد و یا عدم آشنایی مردم با دستگاه‌هایی از این دست باشد.

.spain-palma de mallorca2دو منوی اصلی بر روی صفحه وجود داشت، یکی برای میوه‌جات و دیگری برای سبزیجات

.spain-palma de mallorca1زمانی که منوی میوه‌جات را به عنوان مثال انتخاب می‌کنی، کافی است تا نوع میوه مورد نظر را بر روی صفحه پیدا کرده و آن را فشار دهیم. همان لحظه از کنار دستگاه برچسبی حاوی مشخصات میوه و وزن و قیمت بیرون می‌آید که آن را باید بر روی پلاستیک میوه بچسبانیم.

.

دستگاه چند کاره

در شهر پالما برای خرید چیزی وارد یک فروشگاه شدیم. زمانی که پول را به سوی فروشنده گرفتیم، اشاره کرد که پول را وارد دستگاه مقابل‌مان کنیم. این کار را انجام دادیم. پس از چند لحظه دستگاه مابقی پول را به ما برگرداند. من واقعا از تجربه کار با این دستگاه لذت بردم. بی‌درنگ از دستگاه عکس گرفتم و از فروشنده بابت کارایی‌های دستگاه سئوال کردم. او در پاسخ به این ویژگی‌ها اشاره کرد:

– تشخیص تقلبی نبودن اسکناس

– محاسبه صحیح مبلغ و حذف اشتباه انسانی در بازگرداندن مابقی پول

– امنیت بالا و عملکرد دستگاه شبیه به یک گاوصندوق

– قابلیت گزارش دهی و وصل شدن به نرم‌افزارهای حسابداری

واقعا عالی بود. به این فکر کردم که این دستگاه چقدر برای ما که عادت به استفاده از پول نقد داریم، عالی است. البته بعد که یاد تعداد صفرهای پول ملی‌مان افتادم، یادم آمد که نه! این دستگاه در ایران خیلی زود فرسوده می‌شود…

spain-palma de mallorca6علاوه بر موارد فوق، دستگاه رسید خرید را نیز ارائه می‌کرد

.spain-palma de mallorca4فقط کافی بود که فروشنده کد محصول را در مقابل بارکدخوان دستگاه بگیرد. مابقی همه توسط دستگاه و مشتری انجام می‌شد

.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات