• Menu
  • Menu

تهران یکی از 10 شهر برتر دنیا!

قصد داشتم در یک نوشته به فیلم های معروفی بپردازم که در کنار موضوع اصلی فیلم، به معرفی یک شهر نیز پرداخته شده است. موضوعی که آن را در زیر مجموعه «Film Branding» می دانند و یا با عنوان «Movie Tourism» از آن یاد می کنند. اما در حین جستجوی فیلم های مربوط به این موضوع، به مطلبی از سایت گاردین برخوردم که 4 روز قبل منتشر شده و در آن به معرفی 10 فیلم برتر با موضوع «شهرها در فیلم» پرداخته است. در این لیست نویسنده مطلب به فیلم هایی پرداخته است که از دید او، کارگردان فیلم با ظرافتی خاص تصویری متفاوت از شهر را روایت می کند و در این راستا از بازیگران فیلم به عنوان ابزاری موثر استفاده می کند.

اما نکته جالب اینجاست که «تهران» نیز یکی از شهرهایی است که در 10 فیلم برتر (از نگاه گاردین) به آنها پرداخته شده است. به عقیده پیتر برادشاو (Peter Bradshaw) نگارنده این مطلب، فیلم «چهارشنبه سوری» راوی نگاهی ظریف به شهر «تهران» است که در آن تصویری متفاوت از تهران توسط «اصغر فرهادی» روایت شده است.

0.599519001317560099_jazzaab_ir.

او در توضیح خود درباره این فیلم گفته است (ترجمه مضمون): «… تهران برای رسانه های غربی مکانی نا آشنا و بیگانه است. غالبا آن چیزی که از تهران دیده می شود، تصاویری از بحران ها و یا تشییع جنازه آیت الله ها است. اما سازنده فیلم اصغر فرهادی به سینمارو ها نشان می دهد که تهران بیشتر به شهرهای اروپایی شباهت دارد تا آن چیزی که در اخبار گفته می شود که زندگی مردم تحت تاثیر استرس جریانات سیاسی می گذرد. چهارشنبه سوری یک درام جذاب حول محور جشن سال نو است که در آن تمام خیابان های شهر سراسر آتش بازی است. این شهرِ طبقه متوسط، کندویی است با وِزوِزی ممتد از دروغ ها و رازهای پنهان…»

قبل از آنکه لیست 10 فیلم برتر را ارائه کنم، به نوبه خودم از اصغر فرهادی قدردانی می کنم که برای ترسیم تصویری بهتر از تهران و ایران تلاش می کند. گاهی یقین پیدا می کنم که رونق گردشگری ما یک شوخی است با “یک تلخی بی پایان”…

.

لیست 10 فیلم برتر:

– شهر نیویورک در فیلم Manhattan ساخته وودی آلن در سال 1979

Manhattan.

– شهر لندن در فیلم It Always Rains On Sunday ساخته رابرت هامر در سال 1947

It Always Rains On Sunday.

– شهر بلفاست در فیلم Odd Man Out ساخته کارول رید در سال 1947

Odd Man Out.

– شهر نانجینگ در فیلم Spring Fever ساخته لو یی در سال 2010

Spring Fever.

– شهر پاریس در فیلم Cléo De Cinq À Sept ساخته آگنس واردا در سال 1962

cleo-de-5-a-7-et-de-1962-a-2014,M144384.

– شهر تهران در فیلم چهارشنبه سوری (Fireworks Wednesday) ساخته اصغر فرهادی در سال 2006

fireworks-wednesday.

– شهر لس آنجلس در فیلم Heat ساخته مایکل مان در سال 1995

heat.

– شهر ونیز در فیلم Don’t Look Now ساخته نیکولاس روگ در سال 1973

dont look now.

– شهر داکار در فیلم Touki Bouki ساخته دیبریل دیوپ مامبتی در سال 1973

Touki_Bouki.

– شهر رم در فیلم The Great Beauty ساخته پائولو سورنتینو در سال 2013

the great beauty.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات