• Menu
  • Menu

لهستانِ خوب

تصور نمی کردم لهستان این گونه از آب درآید! واقعا فراتر از تصور اولیه ام بود. بخاطر استفاده بهینه از زمان و هزینه تراشی کمتر، ناچار به بازگشت به روش سفری سه سال قبل شده ام. سفر بک پکری و پیاده روی های بی پایان در شهرها و ترددهای قطاری و اتوبوسی بین شهرها. تاول های پا و عرق ریزان در آفتاب داغ و بالا رفتن از پله های بی شمار قلعه ها و برج ها و کلیساها. به گمانم در این چهار روزی که از اوکراین خارج شده ام، بیشتر از 50 کیلومتر پیاده رفته ام. چقدر دور شده بودم از این سبک سفر؛ اما خوب شد که دوباره تجربه اش کردم.

خیلی خوب است که بعد از رسوب در کی یف به ورشو آمده ام. این طوری که سفر می کنی، می توانی بهتر تحلیل کنی. وقتی کی یف و مردمانش را کنار ورشو و مردمانش می گذارم، استنباط ها تحلیل های جالبی را به من می دهد. شبا هت هایی که میان این دو شهرهست جالب است. اما از سوی دیگر شباهت های اینجا با وین هم خیلی زیاد است.

در این پیاده روی ها، به نکات جالبی پی برده ام. به تحلیل هایی از شهرهای اروپایی رسیده ام. به تحلیل هایی از نوع برخورد مردم در کشورهای مختلف. به تحلیل هایی از زبان، رفتار، نگاه، قد، ارتباطات اجتماعی و… در بین کشورهای کوچک و بزرگ اروپایی.

نمیخواهم بگویم که فرمول کشف کرده ام، اما به هر چیزی که پی برده ام، حاصل تحلیل خودم هست. باید یک روز کامل از گشت زنی در شهرها صرف نظر کنم و بنشینم و کشف شده هایم را بنویسم. فقط الان مشکل زمان دارم. خیابان ها صدایم می کنند و باید به دیده هایم اضافه کنم. گزارش مفصل را به زودی می نویسم.

کشفیاتی از ورشو

سه چیز را در لهستان بسیار پر رنگ می بینم:

– مردم لهستان بی نهایت مهربان هستند و رفتار مناسبی در پاسخ به نیاز تو دارند. من بارها با لطف های بی دریغ مردم لهستان مواجه شدم. حتی بیشتر از کی یف.

– حروفی که در زبان لهستانی ها وجود دارد، از لحاظ شنیداری خیلی به صدای حروف فارسی شبیه است و در نتیجه وقتی از فاصله دور حرف زدن مردم را می شنوی، به اشتباه می افتی که اینها دارند فارسی حرف می زنند؟ من بارها دچار این اشتباه شدم!

– غذا! اینجا غذاهای بسیار خوبی دارد. غذاهایی که بعضی از آنها برای ما هم آشنا هستند و برخی دیگر هم غریب. اما مهم طعم بسیار خوبی است که غذاهایشان دارد. نکته جالبی که متوجه شدم این است که نوشیدنی الکلی ودکا در این کشور ساخته شده است و انواع بسیار متنوعی از این نوشیدنی در رستوران هایشان وجود دارد.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات