• Menu
  • Menu

کافه‌ها – ۱

همانطور که پیشتر هم گفتم، مدتی است به چند علت خواسته و ناخواسته کافه نشینی را بیشتر و حرفه ای تر از قبل دنبال می کنم. ظرف این حدودا 2 ماهی که سفر نرفته ام، بسیار پیش آمد که کافه نشینی کردم و بسیاری از کافه های تهران را تجربه کردم.

Cafecito

.

واقعیتش این است که هنوز تکلیف خودم هم با خودم معلوم نیست که این اطلاعاتی که به دست آورده ام را چه خواهم کرد؟ مثلا بعد از شناسایی همه کافه های خوب تهران، کتابی در این باره تالیف کنم؟ یا در یک روزنامه مثل شرق به صورت هفتگی به معرفی یک کافه و ویژگی های آن بپردازم؟ یا موضوع را کمی عمیق تر بررسی کنم و سیر تبدیل قهوه خانه های قدیمی ایران را به کافه و کافی شاپ بررسی کنم؟ یا نتایج حاصله را در یک مقاله با رویکردی علمی منتشر کنم؟ یا…

اما فکر کردم که بد نیست در همین مرحله، اطلاعات اولیه ای که جمع کرده ام (کاملا اولیه) در سایت قرار دهم. اینگونه هم می توانم با کمک دوستان کافه هایی که نمی شناسم را شناسایی کنم و هم اینکه شاید ایده ای مطرح شود و مرا از سردرگمی رها کند.

.

کافه در ویکی پدیا

وقتی به ویکی پدیا مراجعه کنیم، توضیحاتی که درباره کافه ارائه شده است، به این شرح است:

کافه یا قهوه‌خانه (به فرانسوی: Café) محلی است عمومی که در آن نوشیدنی غیرالکلی و گاه غذاهای سبک عرضه می‌شود. کافه در برخی از کشورها جایی برای معاشرت و گفتگوی مردم است.
کافه را نباید با کافی‌شاپ اشتباه کرد. کافی‌شاپ محل عمومی آمریکایی است که در آن معمولاً فقط قهوه عرضه می‌شود.
از سال ۱۳۶۰ کافی‌شاپ‌ها جای چایخانه‌ها را تنگ کرد. در چایخانه‌های ایران به‌جای سرو قهوه بیش‌تر چای و انواع غذاهای سنتی ایرانی با موزیک زندهٔ ایرانی ارائه می‌شود.

قهوه‌خانه در گذشته نخست محلی بوده‌است برای نوشیدن چای و خوردن ناهار و شام که بعدها اموری نظیر اطلاع‌رسانی، نشر افکار و اخبار اجتماعی-اقتصادی و حتی سیاسی و نیز سرگرمی‌هایی چون مدیحه‌سرایی، نقالی، شاهنامه‌خوانی، غزل‌خوانی، سخنوری و مشاعره نیز در آن جایگاهی پیدا کردند و این مکان به عنوان نهاد با اهمیتی از جهت فرهنگی معرفی شد.

.

شاخص های شناسایی یک کافه

اما از نظر من، برای اینکه مطمئن شویم فضایی که خود را یک کافه معرفی می کند، آیا واقعا یک کافه است یا نه، باید ببینیم که ویژگی های زیر را دارد یا نه:

(این ویژگی ها کاملا بر اساس نظر شخصی من و بر اساس ویژگی هایی متناسب با فضای امروز ایران بیان شده است)

– منو: اگر منویی که در اختیار شما قرار میگیرد، حاوی غذا (ولو غذاهای سبک) و نوشیدنی هایی غیر از خانواده قهوه و چای است، احتمالا شما در یک کافه نشسته اید.

– ابعاد: اگر از لحاظ ابعاد فضا، در کافه احساس خفگی نمی کنید و میز کناری از شنیدن حرف های شما لذت نمی برند و در بحث های شما مشارکت نمی کنند! احتمالا شما در یک کافه استاندارد نشسته اید (استثناهایی در این زمینه وجود دارد).

– تم: اگر دکور فضایی که در آن نشسته اید، با نام کافه ارتباط دارد، احتمالا شما در یک کافه حرفه ای نشسته اید (این شرط الزامی نیست).

– سیگار: اگر در فضای کافه، قسمت های مجزایی برای افراد سیگاری و غیر سیگاری وجود دارد، احتمالا شما در یک کافه خوب نشسته اید (استثنا وجود دارد).

– فضای بیرون: اگر کافه ای که در آن هستید، این فرصت را به شما می دهد که در هوای آزاد بیرون بنشینید، احتمالا شما در یک کافه خوب نشسته اید.

– اگر شما در حین نشستن می توانید از امکاناتی مثل اینترنت رایگان، سرگرمی ها و بازیهای فکری و تفریحی، کتاب، مجلات، فیلم و مواردی از این دست استفاده کنید، احتمالا شما در یک کافه حرفه ای نشسته اید.

– اگر محدودیت زمانی برای نشستن شما وجود ندارد و صاحب کافه از روشهایی مثل آمدن به سر میز، نوشتن هشدار زیر شیشه میز، چسباندن کاغذ بر روی در و دیوار و… به شما هشدار نمی دهد که محدودیت زمانی برای نشستن دارید، احتمالا شما در یک کافه حرفه ای نشسته اید.

– اگر شما به دلیل مراجعه مستمر به کافه از امتیازی نظیر اولویت در رزرو میز، تخفیف های موردی با دائمی و یا… برخوردارید، ، احتمالا شما در یک کافه آوانگارد نشسته اید.

– اگر شما در کافه تابلویی با عنوان «توالت» یا «سرویس بهداشتی» می بینید، احتمالا شما در یک کافه نشسته اید. (اگر کافه مورد نظر شما توالت ندارد، شک نکنید که شما در یک کافی شاپ در داخل یک پاساژ نشسته اید!)

.

کافه های شناسایی شده

ظرف این دو ماه، با کمک و راهنمایی دوستانم و البته کمک وب سایت ها و شبکه های اجتماعی، توانسته ام به این کافه ها مراجعه کنم. تاکید میکنم که کافه هایی که ذکر میکنم، هنوز با شاخص هایی که گفتم غربال نشده اند و درحال حاضر همه فضاهایی که رفته ام را در اینجا ذکر کرده ام:

کافه آوانسن

کافه پرسه

کافه تمدن

کافه تهرون

کافه چارسو

کافه دوران

کافه دیدارو

کافه دیپلمات

کافه رومنس

کافه سینما

کافه شب (ایل کافه)

کافه شمرون

کافه کوچه

کافه گودو

کافه لایم

کافه موسیقی

کافه نادری

کافه وصال

کافه ویونا (باغ فردوس)

کافه ویونا (راه چوبی)

کافه ویونا (میدان مادر)

کافه ویونا (نگین ظفر)

کافه هنر

کافه هوکا

.

کافه های در لیست انتظار

این کافه ها را هم شناسایی کرده ام. اما هنوز فرصت نشده که به آنها مراجعه کنم؛ لیکن در لیست انتظار قرار دارند:

– اکو کافه

– کافه پراگ

– کافه خلاقیت

– کافه ژوله

– کافه کتاب

– کافه کلاسیک

– کافه موکا

.

پی نوشت:

– لطفا اگر از مطالب این نوشته در جایی استفاده می کنید، ذکر منبع را فراموش نکنید.

– لطفا اگر هرگونه اطلاعاتی در این زمینه دارید، در بخش کامنت های این نوشته با من در میان بگذارید.

– لطفا این مطلب را به اشتراک بگذارید تا از طریق مشاهده بیشتر بتوانم به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنم.

– لطفا اگر پیشنهادی دارید، حتما مطرح کنید.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات