• Menu
  • Menu

جایزه ای برای گردشگری مدرن

اگر همه چیز به خوبی پیش برود، حدود 3 ماه دیگر باید برای حضور در نمایشگاه گردشگری “بازار جهانی سفر” یا همان World Travel Market که به نمایشگاه WTM مشهور شده است، به لندن سفر کنم که این سومین فرصت حضور من در این نمایشگاه و دومین تجربه حضور من به عنوان غرفه دار در آن خواهد بود. وقتی که به عنوان غرفه دار در این نمایشگاه حضور پیدا می کنی، از زمان ثبت نام تا زمان برگزاری بطور مستمر از سوی نمایشگاه، مخاطب ایمیل ها و اطلاع رسانی های مرتبط قرار می گیری. چند روز قبل که ایمیلم را چک می کردم، متوجه دریافت ایمیلی از سوی WTM شدم که در آن فرصتی جالب برای غرفه داران فراهم شده بود که در صورت تمایل در آن مشارکت کنند.

01

جوایز ویژه “جشنواره آمادئوس و بازار جهانی سفر” در روز چهارشنبه 6 نوامبر 2013 (15 آبان 92) در حاشیه نمایشگاه بازار جهانی سفر برای اولین بار اهدا می شود. دو مجموعه شناخته شده گردشگری در سطح بین المللی یعنی آمادئوس (به عنوان مجموعه پیشرو ارائه دهنده راه حل های پیشرفته فن آوری در موضوع سفر و گردشگری) و بازار جهانی سفر (به عنوان معتبرترین رویداد نمایشگاهی گردشگری در جهان) در اقدامی مشترک برنامه ریزی برگزاری این رویداد را انجام داده اند که در آن جوایزی را به شرکتهایی اهدا می کنند که آنها را در تعیین استانداردهای سفر و تکمیل لیستی از نیازها و آرزوهای مسافرین مدرن دنیای امروز کمک کنند. این دو مجموعه از تمامی فعالان و بازیگران عرصه گردشگری (که در نمایشگاه WTM غرفه دارند) دعوت کرده اند تا مستندات خود را درخصوص موارد ذکر شده، ارسال کنند تا اقدامات آنها مورد بررسی قرار گیرد.

02-2

برگزار کنندگان این جشنواره در توضیح جزئیات آن به یک دسته بندی 10 بخشی اشاره کرده اند که آنها برای انواع تجربه های سفر/تعطیلات در قرن 21 نظر گرفته اند. دسته بندی که چندان با دسته بندی هایی که تا کنون درباره انواع سفرها و تورها شنیده ایم، مطابقت ندارد (و البته همه جانبه نیست)، اما نکاتی را درخود دارد که این نکات بر آمده از نگاهی است که ترسیم گر فردای گردشگری خواهد بود. اهدای جایزه به شرکتهایی که فعالیت آنها در قالب این دسته بندی ها می گنجد، به نوعی حکایت از تلاش بازیگران مهم صحنه گردشگری دنیا برای تشویق خرده بازیگران این تئاتر به حرکت در راستای خطوط ترسیم شده مذکور دارد.

02

شما را دعوت می کنم به دیدن و تفکر درباره دسته بندی های انجام شده برای شناسایی انواع تجربه های سفر در قرن 21 که با هدف استانداردسازی و تعیین نیازها و آرزوهای مسافرین امروزی تدوین شده اند:

سفری برای همه (Accessible Travel)

مسافرانِ معلول، بخش در حال رشدی از بازار مسافران را تشکیل می­دهند که صنعت سفر تا کنون درخصوص ارائه تجربه های غیر منتظره و خاطره انگیز به آنها دارای چالش بوده است. برنده جایزه جشنواره در این بخش مجموعه ای خواهد بود که به مسافران معلول پیشنهاد سفری را ارائه کند که در آن فرصت تجربه ای برای فرد معلول فراهم شود که هرگز تصور چنین تجربه ای را هم در ذهن خود نپرورانده باشد.

03

تشنگان آدرنالین (Adrenaline Junkies)

افراد زیادی وجود دارند که به دنبال این هستند که تعطیلات خود را پر هیجان بگذرانند! آنها دوست دارند چالشهای نشاط آور و شیرین کاریهای جسورانه ای را تجربه کنند. آنها میخواهند از ارتفاعات بلند بپرند، در ورزشهای پرخطر حضور یابند یا بدن خود را تا آخرین حد ممکن تحت فشار قرار دهند.

04

تجربه سفر واقعی (Authentic Travel Experience)

تعداد قابل توجهی از مسافران برای تعطیلات خود به دنبال تجربه هایی مفیدتر و پرمعناتر هستند. آنها شاید بخواهند برای کمک به حفظ سیاره خود یا احیای انسانیت تلاش کنند، در عین حالی که لحظات خوبی را تجربه می کنند. این دسته بندی زیرشاخه هایی مثل گردشگری مسئولانه، تعطیلات داوطلبانه، اکوتوریسم، سفرهای کارگاهی، سفرهای خیریه، فعالیتهای حدفاصل دبیرستان تا دانشگاه، تعطیلات کاری و غیره را شامل می شود.

05

بودجه را فراموش کن (Blow The Budget)

این دسته بندی به صورت تمام و کمال مربوط به یک سفر لوکس است. این تعطیلات شاید تجربه ای باشد که فقط یک بار در طول عمر اتفاق بیافتد. ممکن است تجربه ای دو نفره در یک منطقه منحصربفرد توریستی با همه امکانات مورد نیاز باشد یا ممکن است تجربه ای از یک سفر گروهی به یک جزیره لوکس و اقامت در یک ویلای اجاره ای باشد. نکته کلیدی این نوع سفر این است که هرگز فراموش شدنی نیست و مسافران این سفر برای سالها چشم انتظار تجربه دوباره آن خواهند بود و همواره درباره آن صحبت می کنند.

06

شهرگردی با بودجه محدود (City Break on a Budget)

شهرها بیش از هر زمان دیگر به مقصد محبوب مسافران برای استراحتهای کوتاه و بویژه برای تعطیلات دو هفته ای سالیانه تبدیل شده اند که در آن همه جنبه های شهرگردی نظیر اقامت، موقعیت مکانی، جاذبه های گردشگری، رستورانها و سیستم حمل و نقل محلی درنظر گرفته خواهد شد.

07

مقاصدی با کروز (Cruise Destination)

سفر با کشتی های کروز بازاری در حال رشد است که مقاصد بازدید شده در طول این سفر نیز به اندازه خود کشتی حائز اهمیت است. این بخش به تجاربی توجه دارد که مسافران در زمان بازدیدشان از یک مقصد در امتداد سفر با کشتی کروز دارند و هدف اصلی این خواهد بود که بازدیدهای ساحلی تا حد ممکن لذت بخش تر باشد. به عنوان مثال در این بخش، ملاحظاتی مانند طول زمان توقف در بندر، طول زمان پیاده و سوار شدن و صد البته اینکه کدام مقاصد برای مسافر درنظر گرفته می شود، در نظر گرفته خواهد شد.

08

ماه عسل (Honeymoon)

این سفر، خود بیانگر همه چیز است. ماه عسل باید تجسم دوره ای ویژه در آغاز یک زندگی مشترک باشد به نحوی که هر یک از زوجین دغدغه و نگرانی بابت هیچ جزئیاتی نداشته باشند.

09

اتاقی با منظره ای رویایی (Room With A View)

مکانهای شناخته شده زیادی در جهان وجود دارد که مناظر بی نظیری را به مسافران پیشکش می کند. این منظره باید از دریچه یک هتل یا یک فضای اقامتی باشد.

10

تعطیلات بی استرس خانوادگی (Stress-Free Family Holiday)

این روزها خانواده ها انتظارات زیادی از تعطیلات خود همراه با بچه هایشان دارند. آنها در عین حال که به دنبال تجربه یک تعطیلات با کیفیت به همراه فرزندان خود هستند، می خواهند که خود نیز آرامش داشته باشند. برنده این بخش جشنواره کسی خواهد بود که به نحوی برنامه ریزی کرده باشد که همه اعضای خانواده بی هیچ استرسی از تجربه خود لذت برده باشند. این تعطیلات می تواند مربوط به زمستان یا تابستان باشد.

11

ذخیره 2 ساعته در یک سفر کاری (Two Hours to Spare on a Business Trip)

با رشد جهانی سفرهای تجاری، مسافران کاری این شانس را دارند که مکانها و فرهنگهای دیگر را تجربه کنند، اما معمولا وقت بسیار محدودی برای استفاده دارند. این بخش به دنبال یافتن تجربه های خاطره انگیزی است که یک مسافر تجاری می تواند در آن حضور یابد، در شرایطی که تنها 2 ساعت زمان برای صرف کردن داشته باشد. این می تواند شامل پرداختن به یک جاذبه گردشگری یا چیزی کمتر از آن، مانند گشت زنی در اطراف یک سایت گردشگری با تاکسی به روشی متفاوت از بازدید عادی یک گردشگر باشد.

12

.

باز نگاه

جذاب ترین تورهای امروز گردشگری ایران چیست؟ کدام آژانس را می شناسیم که جز سود خود (و اندکی توجه به کیفیت) به ابعاد جدیدی از یک تور پرداخته باشد؟ کدام مدیر صنعت گردشگری ما به فکر ایده پردازی برای یکی از دسته های فوق یا حرکتی متفاوت از تورهای هزار بار تکرار شده داخلی و خارجی است؟ حتی اگر محدودیتی نبود که فقط غرفه داران WTM در این نمایشگاه شرکت کنند و حضور در این جشنواره برای همه فعالان گردشگری آزاد بود، به نظر شما ایران چند شرکت کننده در این جشنواره می داشت…!؟

نگارش و ترجمه: مجید عرفانیان

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات