• Menu
  • Menu

مادرید، شهر میدانها

مادرید پایتخت کشور مورد علاقه من، شهریست که از تابستان 89 تا به امروز بارها و به دلایل مختلف به اون سفر کردم. هرچند که علاقه قلبی و عمیق من به اسپانیا بخاطر بارسلونا بر کسی پوشیده نیست، اما مادرید هم اونقدر زیبایی داره تا به تنهایی بتونه آدم رو جذب خودش و علاقه مند اسپانیا بکنه.

یادم میاد قبل از اولین سفرم به این شهر، زمانی که داشتم در مورد جاذبه های گردشگری مادرید میخوندم، بیشتر از این که با یک سری بنا و ساختمان مواجه باشم، به اسم چند تا میدون برخوردم و متوجه شدم که میدان ها نقشی اصلی در بافت تاریخی این شهر دارن. البته این موضوع قبل از اینکه آدم به این شهر سفر کنه، کمی سخت قابل درک و فهمه، اما به محض اینکه از دل خیابونهای تاریخی مادرید میگذری و دونه دونه میدونهای زیبا و پر شور مادرید رو میبینی، تازه به یه درک درستی از جایگاه میدونها در این شهر میرسی.

ميدان مایور (Plaza Mayor)

یک میدون خاص در مرکز مادرید که دورتا دور اون توسط ساختمانها احاطه شده و شکل ظاهری اون بیشتر حیاط مرکزی یک ساختمان بسیار بزرگ رو تداعی می کنه. دور تا دور این میدون رواقی وجود داره که به میدون دید داره و بازدید کننده میتونه از مغازه ها و رستورانهای اون استفاده کنه، در حالی که اتفاقات داخل میدون رو هم میتونه رصد کنه. توی زمانهایی که هوا خوب باشه، دورتادور این میدون پر از میز و صندلی های رستوران ها و کافه ها و وسط اون هم پر از مجسمه های زنده ایست که خودشون رو به اشکال مختلف درمیارن تا مردم باهاشون عکس بگیرن و سکه ای بهشون بدن. خیلی از اوقات هم میشه گروه های موسیقی و هنرمندان دیگه ای رو اونجا دید که به نحوی هنرنمایی می کنن. در وسط این میدون مجسمه پادشاه فیلیپ سوم قرار داره که گویا این میدون توسط این پادشاه ساخته شده. خیلی از جشن ها و برنامه های ملی اسپانیا در این میدون برگزار میشه.

نمایی از میدان مایور

 

مرد حباب ساز در وسط میدان مایور

بدون شرح 

ورود به حباب! 

ميدان سُل (Puerta del Sol)

من فکر میکنم که اگر کسی بخواد ظرف کوتاهترین زمان ممکن مادرید رو درک کنه، کافیه چند ساعت از وقتش رو توی میدان سل بگذرونه. این میدون انگار درست قلب مادریده و ده ها کوچه و خیابونی که به طور مستقیم و غیر مستقیم به این میدون وصل میشن، نشون دهنده اهمیت و جایگاه ویژه این میدون در بافت تاریخی شهر مادرید هست. اونقدر هنرنمایی های دیدنی و برنامه و موسیقی و آدم های مختلف و چیزهای دیدنی توی این میدون وجود داره که حضور چند ساعته در این میدون هم آدم رو خسته که نمیکنه هیچ، بلکه اشتیاق چند باره اومدن به اینجا رو هم باز زنده نگه میداره.

شخصیت های معروف کارتونی در وسط میدان سل 

نمایی از میدان سل

اجرای گروهی از هنرمندان در وسط میدان سل

یکی از گوشه های میدون مجسمه ای به نام  Madrono tree وجود داره که شامل یک خرس و یک درخت هست که این مجسمه یکی از نمادهای شهر مادرید و حتی اسپانیا محسوب میشه که بیشتر سمبل خانوادگی و اشرافی به حساب میاد و تقریبا کمتر کسی رو میشه پیدا کرد که توی این میدون بیاد و با این مجسمه عکس نگیره. وسط میدون هم مجسمه پادشاه چارلز سوم خودنمایی میکنه و به عنوان یکی از نمادهای این میدون شناخته میشه. معنای لغوی سل (نام میدون) دروازه خورشیده که چیزی در مورد وجه تسمیه اش نمیدونم.

مجسمه درخت مادرونو در گوشه ای از میدان سل

مجسمه درخت مادرونو

مجسمه پادشاه چارلز سوم

موقع تعطیلات و همین طور در پایان هفته ها، سیل جمعیت روانه میدون سل میشه به نحوی که برای عبور از عرض چند ده متری میدون، شاید حدود 5 دقیقه معطل بشیم؛ که این اتفاق برای من واقعا افتاد و من نزدیک به 10 دقیقه طول کشید تا از گوشه میدون خودم رو به وسط اون برسونم، در حالیکه در شرایط خلوت، طی کردن این فاصله کمتر از 1 دقیقه وقت میخواد.

عصر یک روز غیر تعطیل در نقطه اتصال خیابان مونترا به میدان سل

ابتدای یک شب تعطیلی در نقطه اتصال خیابان مونترا به میدان سل

اواسط یک شب تعطیلی در نقطه اتصال خیابان مونترا به میدان سل

ميدان سیبِلِس Plaza de Cibeles

بدون تردید میدان سیبلز هم یکی از میدانهای اصلی مادرید و حتی یکی از نمادهای این شهر محسوب میشه. اما این میدان یه تفاوت اصلی با دو میدون سل و مایور داره و اون اینه که اون دو میدون، مکانهایی است برای تردد آدمهای پیاده و بالطبع اتفاق ها و رویدادهای مرتبط با همچین فضایی؛ اما میدون سیبلز میدانی است که میشه با ماشین از اون گذشت و لذا خیلی از اتفاقات فرهنگی که توی اون دو میدون می افته، اینجا نخواهد افتاد. ولی اونقدر جاذبه دیدنی و تاریخی وسط و دور این میدون وجود داره که بتونه هر بازدید کننده ای رو تا اینجا بکشونه.

یکی از زوایای میدان سیبلز

یک طرف این میدون، دروازه ای با نام آلکالا وجود داره که در قرن هفدهم برای ورود به شهری کوچک به همین نام ساخته شده و اکنون خیابانی به همین نام از این میدون منشعب میشه. وسط میدون هم مجسمه ای از مردی در حال راندن دو شیر غران وجود داره که گویا یکی از خدایان اساطیری ماتادورهاست. این میدون پاتوق اصلی هواداران رئال مادرید هم محسوب میشه.

دروازه آلکالا

خیابان گرن بیا Gran Via

واژه Via با تلفظ “بیا” در زبان اسپانیایی به معنای راه بزرگ هست و این صفت خیابانی است که می توان اون رو مهمترین خیابان مادرید دونست. خیابانی که از یک سو به میدان سیبلز و از سوی دیگر به میدان اسپانیا میرسه و در میانه های اون هم از طریق خیابان مونترا (Montera) به سادگی میشه به میدون سل دسترسی داشت. در طول این خیابون میشه فروشگاه های بزرگ و برندها، هتلها، رستوران ها، کافه ها، سالن های تفریحات و… رو دید و طی کردن این خیابان یکی از مهمترین راه های آشنایی با مادرید هست.

نمایی از خیابان گرن بیا

نمایی از خیابان گرن بیا

نمایی از خیابان گرن بیا

میدان اسپانیا Plaza de España

انتهای غربی خیابان گرن بیا، به میدان اسپانیا میرسه که این میدان هم از میدانهای مهم و اصلی مادرید محسوب میشه. وجود چند آسمان خراش در ضلع شمالی میدان، وجود مجسمه ای از شخصیت دون کیشوت در وسط میدان و وجود کاخ سلطنتی اسپانیا در ضلع جنوب شرقی میدان از ویژگی های دیگه این میدانه.

المانهای وسط میدان اسپانیا

کاخ سلطنتی (Palacio Real)

رویال پالاس یا اقامتگاه پادشاهی اسپانیا کاخی است که توسط معماری ایتالیایی در قرن هجدهم ساخته شده و گویا در محل کاخی ساخته شده که پیش از اون وجود داشته اما به دلیل آتش سوزی از بین رفته. ابعاد این کاخ با شکوه بسیار وسیعه و در کنار اون هم فضای سبز بسیار وسیعی وجود داره که هم چشم انداز زیبایی داره و هم مکان مناسبیه تا بسیاری از برنامه های تابستانی توی اون برگزار بشه. هنوز هم خیلی مراسم تشریفاتی پادشاه اسپانیا در همین کاخ برگزار میشه.

نمایی از کاخ سلطنتی

نمایی از کاخ سلطنتی

ایستگاه قطار آتوچا (Atocha Station)

 علیرغم اینکه تا حالا بیش از 30 تا 35 ایستگاه قطار مهم اروپا رو دیدم، بدون تردید بر این باورم که هیچ کدومشون به زیبایی این ایستگاه نیستن. چرا که وقتی وارد این ایستگاه میشیم، واقعا شک میکنیم که وارد یک باغ سرپوشیده شدیم یا وارد ساختمان مرکزی سازمان محیط زیست! در صورتی که اینجا فقط یک ایستگاه قطاره که البته بسیار باور نکردنیه.

نمای بیرونی ایستگاه قطار آتوچا

سالن ورود قطارها به ایستگاه

ایستگاه قطار گلستانی آتوچا!

سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) یا (OMT)

شاید خیلی نمیشه که یک سازمان رو به عنوان یک جاذبه گردشگری دونست، اما از اونجا که این یک سازمان مهم بین المللیه و مراجعه به اون دلیل یکی از سفرهای من به مادرید بود، فکر کردم که خالی از لطف نیست که اشاره کنم اسپانیا به عنوان یکی از مهمترین کشورهای گردشگری دنیا، میزبان این سازمان مهم جهانیه.

ورودی سازمان جهانی جهانگردی

پلیس های سوارکار

یکی از جذابیت های مادرید، اینه که در میادین مهم شهر، پلیس هایی سوار بر اسب حضور دارن که حضور اونها در بافت تاریخی شهر بسیار تصویر زیبایی میسازه و به نظرم ایده بسیار جذابی است. البته دیدن یک صحنه خاص باعث شد تا به این فکر کنم که چرا از این ایده در شهرهای دیگه استفاده نمیشه و اون این بود که یکی از این اسب های نجیب! در یک ساعت شلوغ درست در وسط میدان پر تردد سل، ادرار کرد! اون هم در حالیکه پلیس زن سوار بر اون از خجالت آب شد و ادرار راه افتاده در کف میدان هم تصویر بسیار بدی رو به وجود آورده بود. مطمئنا اگر میشد این چیزا رو کنترل کرد، اون وقت استفاده از ایده پلیس اسب سوار در بافت های تاریخی خودمون هم بسیار جذاب بود. مخصوصا یه جاهایی مثل میدون نقش جهان اصفهان، یا تخت جمشید یا حتی میدان توپخونه و خیابان ناصر خسرو تهران.

پلیس های سوارکار

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

از نگاه دوربین

خیابانی تجاری در حدفاصل میدان مایور و میدان سل

استادیوم تیم فوتبال رئال مادرید

برگ ریزان مادریدی

هنرمندی در نقش مجسمه ای زنده

هنرمندی در نقش مجسمه ای زنده

هنرمندی در نقش مجسمه ای زنده (نفر وسط، دو نفر دیگر عروسک دست گردان است)

هنرمندی در نقش مجسمه ای زنده

هنرمندی در نقش مجسمه ای زنده

هنرمندی در نقش مجسمه ای زنده

هنرمندی در نقش مجسمه ای زنده

هنرمندی در نقش مجسمه ای زنده

رقص و موسیقی فلامنکو

رقص فلامنکو

رقص فلامنکو

یکی از لذت های سفر!

مرد چنگ نواز  در مقابل کاخ سلطنتی

مشاوره سفر

اگر برای سفرتان نیاز به مشاوره دارید، من به دو صورت رایگان و تخصصی در خدمت شما خواهم بود. برای نحوه ارسال سئوال یا هماهنگی جلسه مشاوره، به صفحه مشاوره سفر بروید.

پی‌نوشت

– برای دنبال کردن مطالب جدید، می توانید به کانال تلگرام من MrTripic و برای دنبال کردن عکس های من در سفر می توانید به حساب کاربری من در اینستاگرام MrTripic بپیوندید.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات