• Menu
  • Menu

قبرستان یا موزه فضای باز

این مطلب، از میان مطالب کتاب (در حال نگارش) “گورستان های جذاب” انتخاب شده است.

.

اگر اين فرض درست باشد که ردي از تاريخ هر کشور را مي توان در لابه لاي موزه ها و گورستان هاي آن يافت، آنگاه مي توان گفت که «گورستان ميروگوي» يک محيط دوست داشتني است که در آن تاريخ زاگرب و کرواسي روايت مي شود.

“ميروگوي” را مي توان در حقيقت يک موزه فضاي باز دانست با ترکيبي از آثاري شامل معابر نئو رنسانس، گنبدهاي بلند، سنگ قبرهاي تزئيني در اندازه هاي مختلف، شکل ها و رنگ ها، نمادهاي مذهبي و مجسمه هاي يهودي، قبرهايي از مسلمانان، آثاري از مذاهب و فرقه هاي بزرگ مسيحي، مجسمه هاي يادبود براي مشاهير کرواسي نظير قهرمانان و چهره هاي سرشناس نظامي، علوم سياسي، ادبي، قهرمانان ورزشي و مجسمه سازان معروف و معماران، که تمامي اين مجموعه در فضايي آرام و محيطي صلح آميز ميزبان گردشگران است.

نمای هوایی

آرميدن بيش از 300000 انسان که هر يک داستان زندگي منحصر بفردي داشته اند، اين موزه – گورستان را به يک بايگاني بي نظير از تمامي مذاهب و اقشار اجتماعي زاگرب و کرواسي تبديل کرده است.
اين قبرستان در سال 1876 بر روي قطعه اي از زمين هاي متعلق به «ليودويت گاج» زبانشناس ايجاد شده است. ساختمان اصلي آن توسط معمار «هرمان بولي» طراحي شده است. ساخت و ساز طاقها، کليسا و سازه گنبد ورودي اصلي قبرستان نيز در سال 1879 آغاز و در سال 1929 به پايان رسيد.
قبرستان “ميروگوي” يکي از سه قبرستان اصلي زاگرب و بزرگترين قبرستان کرواسي است که محلي براي بازديد علاقه مندان و توريست ها محسوب مي شود. “ميروگوي” به عنوان قبرستان مرکزي شهر، در تپه هاي “مدودنيتسا” در محله “شالاتا” واقع شده است که از زيباترين قبرستان هاي اروپا محسوب مي گردد و به خاطر اينکه افراد مشهوري در آن دفن شده اند، لقب “پانتون” گرفته است. ميروگوي در 6 نوامبر 1876 افتتاح گرديد که در روز بعد از آن، ميزبان اولين متوفي خود يعني آقاي “سينگر” ورزشکار معروف کروات بود.

قسمتی از قبرستان

دور تا دور اين قبرستان توسط يک ديوار آجري احاطه شده است. اين بلوک هاي آجر باعث شده است تا به دور از صداهاي خيابان و محله هاي اطراف، تصور شود که اينجا فضايي است که براي آرامش يافتن و فکر کردن فراهم شده است، غافل از آنکه اينجا يک گورستان است!
دهانه هاي قوس دار ورودي غربي گورستان که همان ورودي اصلي ميروگوي محسوب مي شود، به طور کامل بواسطه پيچک هاي بالا رونده پوشيده شده است. هر دو طرف اين ورودي، در سرتاسر ديوار غربي گورستان، تعداد زيادي گنبد هم شکل وجود دارد که اين آثار، خود از آثار برجسته معماري قرن 19 کرواسي محسوب مي شود.

دهانه های ورودی و گنبد نمازخانه

سرتاسر فضاي اين گورستان به واسطه وجود درختان زيبا و بلند آن، تداعي گر يک پارک است که قدم زدن در آن و ديدن سنگ قبرهايي که گاه اعداد روي آنها مربوط به بيش از 100 سال پيش است، حس خاصي را به بيننده القا مي کند.

درخت های بلند قبرستان

نمادها و مجسمه هاي موجود بر روي قبرها، رويش خزه ها بر روي سنگها، شعله شمع هاي فراوان روي قبرها و گل هاي تازه کنار آن، در کنار بازي خورشيد با شاخه هاي درختان افرا، صنوبر و شاه بلوط وحشي که شاخه هاي آن همانند تاج بزرگي بر روي قبرها گسترده شده است، همه و همه فضايي آرام و متفاوت را به وجود آورده اند که حسي خاص را به بازديد کنندگان آن منتقل مي کند.

یکی از مجسمه های موجود بر سر یکی از قبرها

در پشت نمازخانه (کليسا) ورودي قبرستان، يک سنگ قبر بزرگ گرانيتي توجه هر بيننده اي را به خود جلب مي کند که مربوط به نخستين رييس جمهور کرواسي Franjo Tudjman است که در دور شدن کرواسي از سوسياليسم به سوي دموکراسي و کسب استقلال اين کشور نقشي اساسي داشته است و از او با عنوان «پدر کشور» نيز ياد شده است.

آرامگاه نحستین رییس جمهور کرواسی

بدون شک اين قبرستان يكي از زيباترين گورستان‌هاي اروپا محسوب مي‌شود.

 

——————————————————————

از نگاه دوربین

 

بدون شرح

 

خواب ابدی

فرشتگانی بر بالای قبرها

 

تسلیم…

میهمانی شمع ها

 

بدون شرح

 

محافظ سبز!

 

باغچه ای در دل قبر

تنهایی

بدون شرح

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات