• Menu
  • Menu

یک کارگردان مستعد در راه است!

فکر نمی کنم کسی از میون علاقه مندان فیلم باشه که «کریستوفر نولان» رو با شاهکارهایی مثل Inception یا Memento یا Prestige و یا چندگانه های Bat Man نشناسه. کارگردانی که حداقل یک قدم جلوتر از بسیاری از کارگردان های مشهور هالیوود، داره استعدادش رو به رخ میکشه و با هر فیلمی که میسازه، به تعداد علاقه مندای خودش اضافه میکنه.

یکی از بهترین و جذاب ترین علاقه مندی های من زمانی است که یک فیلم جدید از این کارگردان خلاق به دستم میرسه و فرصتی تازه پیدا میکنم برای دیدن یک اثر متفاوت دیگه از اون. بعد از تموم شدن تماشای فیلم هم این غصه رو دارم که باید چند ماه صبر کنم تا فیلم بعدی این کارگردان به بازار بیاد و اکران بشه. این به این معناست که در حد فاصل آخرین فیلم نولان تا زمان رسیدن فیلم بعدی اش، خیلی توقع دیدن یک فیلم با مشخصاتی که نولان معمولا میسازه (که بسیار مورد علاقه من هست) رو ندارم و سعی میکنم یا فیلمهای کارگردانانی مثل وودی آلن، مارتین اسکورسیزی، دیوید فینچر و یا تک فیلمهایی از بقیه کارگردانها که خوب از آب درمیاد، روزگار بگذرونم. اما برای اینکه از سبک فیلمهای مورد علاقه ام هم دور نمونم، هر از گاهی یک جستجوی اجمالی در مرجع اینترنتی فیلم (imdb.com) میکنم و فیلمهایی که در ژانر علمی- تخیلی(Science fiction) و یا ژانر راز و رمزدار (Mystery) ساخته میشه رو پیدا میکنم و تلاش میکنم که اونها رو پیدا کنم و بخرم و ببینم. اما بسیاری از اوقات دیدنشون به هیچ وجه رضایت رو جلب نمیکنه. چون با کارای نولان تفاوت کیفی زیادی دارن و این مشکل بزرگیه!

اما امروز که یه فیلم جدید از ژانر مورد علاقه ام دیدم، به نظرم اومد که انگار یک استعداد دیگه هم در راهه. اگر شما هم فیلم «کد منبع» (Source Code) رو ببینید، با من هم عقیده میشید که میشه یه حساب جدی روی «دانکن جونز» کارگردان جوان بریتانیایی باز کرد. یک جستجوی ساده در اینترنت مشخص میکنه که دانکن در حال طی کردن مسیری است که به زودی اسمش رو زیاد خواهیم شنید و فیلمهای خوبی رو ازش خواهیم دید. خوشبختانه دانکن در حال طی کردن مراحل پیش تولید فیلم سومش (بعد از فیلمهای ماه و کد منبع) هست که اتفاقا اون هم یک فیلم علمی- تخیلی است.

به هرحال اگر علاقه مند به این سبک از فیلم هستید، هم دیدن این فیلم رو از دست ندید و هم مد نظر داشته باشید که یک استعداد خوب کارگردانی در حال ظهوره.

خلاصه داستان فیلم کد منبع که در شماره 433 ماهنامه فیلم درج شده، از این قراره:

کالتر استیونس، سرباز مامور به افغانستان که در طی یک عملیات، به کما فرو رفته است، با تکنولوژی پیشرفته ای به نام کد منبع، ذهنش به کالبد مجازی مردی به نام شان فنترس که از مسافران کشته شده یک قطار مورد انفجار تروریستی است، انتقال داده می شود تا با کشف بمب و شناسایی فرد تروریست، مانع از ادامه عملیات خرابکارانه در شهر شیکاگو بشود. کالتر که در هر نوبت حضور در قطار تنها 8 دقیقه فرصت دارد ماموریتش را انجام دهد، بارها بین واقعیت و مجاز در رفت و برگشت است، تا این که سرانجام موفق می شود ماموریتش را به انجام رساند، اما از کالین گودوین، افسری که تا به حال مراحل عملیات او را کنترل می کرده، درخواست می کند برای آخرین بار او را به قطار بفرستد تا بتواند جان مسافران را نجات دهد و سپس با قطع جریان برق، حیات نباتی او را خاتمه بخشد. گودوین برخلاف دستور مافوق، به توصیه کالتر عمل می کند. کالتر در این فرایند، وارد یک جهان موازی می شود و همراه با دختری که در این مدت به او علاقه مند شده، زندگی جدیدی را در شیکاگو شروع می کند؛ در حالی که در جهان قبلی مرده است. او از همین جهان موازی یک پیامک به گودوین می زند که در جهان واقعی به دستش می رسد؛ در حالی که موقعیت زمانی آن هنوز قبل از صبح روز ماموریت او است و برای همین همچنان کالتر در جهان واقعی نیز زنده باقی می ماند.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات