• Menu
  • Menu

نمایشگاه گردشگری لندن

نمایشگاه گردشگری لندن با نام بازار جهانی سفر (World Travel Market) و با نام اختصاری WTM از امروز ۱۴ آبان ماه در سالن اکسل شروع شد. نمایشگاهی که نخستین دوره آن در سال 1980 برگزار شد و شاید باورپذیر نبود که در سی‌و چند سال، به جایگاهی برسد که معاملات و قراردادهایی به ارزش بیش از 2.8 میلیارد پوند در آن منعقد شود. حضور وزرای گردشگری کشورها، وجود غرفه‌هایی از 182 کشور و منطقه، بیش از 5000 غرفه‌دار و بیش از 51000 بازدید کننده کاملا حرفه‌ای باعث شده تا نمایشگاه گردشگری لندن در بالاترین سطح نمایشگاه‌های موجود در دنیا برگزار شود.

امسال به عنوان تنها بلاگر ایرانی سفر از ایران در این نمایشگاه حضور دارم و شانس این را پیدا کرده‌‌ام که در روزگاری که هر روز سفر کردن سخت و سخت‌تر می‌شود، در این نمایشگاه حاضر باشم. نمایشگاه لندن میعادگاه اصلی و جهانی اهالی سفر است و یکی از مهمترین دورهمی‌های وبلاگ‌نویسان سفر در حاشیه همین نمایشگاه صورت می‌گیرد.

با اینکه سالهای طولانی است که دولت ایران در این نمایشگاه حضور ندارد و هیچ حمایتی از آن نمی‌کند، اما به لطف خوش‌فکری بعضی از شرکت‌های خصوصی غرفه‌ای با نام ایران در این نمایشگاه وجود دارد. چند شرکت معتبر سفر که هر سال در نمایشگاه حاضر هستند، دست به دست هم داده‌اند تا در زمینی مشترک و در کنار هم غرفه بگیرند تا از قِبَل آن، غرفه‌ای با نام ایران در بین غرفه‌ها قابل مشاهده باشد. مشکل اما اینجاست که شرایط ارزی و هزینه‌های بسیار بالای داشتن غرفه در این نمایشگاه باعث شده تا این استراتژی نیز دیگر چندان موثر نباشد. دو سال قبل تعداد قابل توجهی از غرفه‌ها در کنار هم حضور داشتند و غرفه ایران سر و شکل قابل قبولی داشت. سال گذشته اما تعداد غرفه‌ها بسیار کم شد و متناسب با آن سایز زمین نیز کوچکتر شد. امسال متاسفانه شرایط به نحوی پیش رفته که تنها سه شرکت در غرفه ایران حاضرند و خدا می‌داند که چه ماجرایی در سال بعد رقم بخورد. البته که چند شرکت ایرانی دیگر نیز در نمایشگاه حاضرند که غرفه هر یک از آنها به صورت مستقل در نقاط مختلف سالن قرار دارد.

درست است که از نظر تعداد غرفه، نمایشگاه برلین رتبه اول را در بین نمایشگاه‌های گردشگری دنیا دارد، اما از نظر پرستیژ، نمایشگاه لندن جایگاه خاص‌تری داشته و در حاشیه آن رویدادهای مهمی به میزبانی و مدیریت سازمان‌های مهم بین‌المللی نظیر سازمان جهانی جهانگردی برگزار می‌شود. حضور در نمایشگاه لندن برای برندسازی و ترویج مقصد بسیار مهم است و بسیاری از مجموعه‌های گردشگری حضور در این نمایشگاه را مهمتر از حضور در هر رویداد دیگر می‌دانند؛ هرچند که نظر مدیران گردشگری ما گویا کاملا با نظر ایشان متفاوت است!

چند عکس از این نمایشگاه را برای آشنایی بیشتر با حال و هوای نمایشگاه امسال با شما به اشتراک می‌گذارم:

غرفه نیویورک، بخشی از مجموعه غرفه‌های آمریکا

غرفه اردن که همواره به همین شکل و با الهام از معبد پترا اجرا می‌شود

یکی از رویدادهای حاشیه‎‌ای نمایشگاه

غرفه مکزیک

غرفه کاستاریکا با دکور همیشگی‌اش که الهام از طبیعت است

وسعت غرفه ابوظبی به اندازه‌ای است که می‌توانیم بیش از 20 غرفه با سایز غرفه ایران را در آن جای دهیم! کاش مسئولین گردشگری ما (که معمولا وقتی به این سمت می‌رسند، تازه سفر کردن را شروع می‌کنند) می‌دانستند سایز کشور ما بر روی نقشه چند برابر ابوظبی است!!!

در راهروهای نمایشگاه

آنقدر غرفه ایران کوچک است که برگزار کنندگان برای حفظ ساختار نمایشگاه، ناگزیر شده‌اند غرفه‌ای دیگر را به غرفه ایران بچسبانند.

غرفه دبی، مجددا با همان سایز غرفه ابوظبی!
و دردناک اینکه غرفه شارجه نیز با همین سایز و غرفه شهرهای دیگر امارات نیز به همین ترتیب؛
و نتیجه اینکه مجموع غرفه‌های امارات شاید چیزی در حدود 70 تا 80 بربر سایز غرفه ایران باشد؛ آن هم غرفه‌ای که اصولا دولت ایران در آن نقشی ندارد

و غرفه کانادایی که تازه از خاک آنجا به اینجا رسیدم

پلان بخشی از غرفه‌های نمایشگاه

 

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات