• Menu
  • Menu

مقصد شما كجاي زمان است؟

نمي دانم! يا شايد برعكس؛ ترديدي ندارم!
بر اين باورم حفره هايي در زمان وجود دارد كه در حال حاضر هنوز براي ما قابل درك نيست. اما وقتي در يك زمان كوتاه، يك عرض جغرافيايي را طي مي كني، خيلي از مرزهايي كه راجع به زمان در ذهنت قانون شده است، به زير علامت سئوال مي رود.
تا ٥٠٠ سال پيش مگر مي شد تصور كرد كه در يك روز از چند كشور يا حتا قاره عبور كني؟ اما امروز اين مسئله اي بسيار عادي است!
من تصور مي كنم كه روزي مي رسد كه مرزي به نام “زمان” وجود نخواهد داشت. به اين صورت كه مي توان شايد بليطي خريد كه مقصدش جايي در زمان باشد، نه در مكان! شايد چند ده سال ديگر شركت هايي باشند كه وقتي به آنها مراجعه مي كني، مي تواني بليط سفر به زمان هخامنشيان را بخري و به ٢٥٠٠ سال قبل سفر كني و از دور شاهد سخنراني كوروش بزرگ باشي. مي تواني به جايي در مصر سفر كني و از پروژه ساخت اهرام ثلاثه بازديد كني. يا مي تواني به لحظه تحويل سال ٣٠٠٠ ميلادي بروي و ببيني كه براي تحويل سال، مي توان هم زمان در ٥ كشور باشي و لحظه نيمه شب را تجربه كني!
و يا مي تواني به زماني در اوج جنگ جهاني دوم بروي و لحظه تخريب خانه هاي ورشو را از نزديك ببيني…
البته هميشه مشكل ظرفيت خواهد بود و بالطبع بليط بعضي از اين سفرها (اگر براي آنها هم از واژه “سفر” استفاده شود) آنقدر گران خواهد بود كه تعداد محدودي به اين سفرها خواهند رفت. ولي باز همين “زمان” دوباره مشكل را حل خواهد كرد و امكان اين سفرها براي همه فراهم خواهد شد.
من يقين دارم كه موضوع “زمان” موضوع تحول دهه هاي آتي خواهد بود. نقطه عطفي در تاريخ كه خود نيز در اسارت “زمان” است…

20140801-005123-3083663.jpg

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات