• Menu
  • Menu

دبی و بیشتر…

(در حال تکمیل)

یک هفته در دبی بودم. برای پنجمین بار به این شهر سفر کردم و این بار بیش از قبل مشتاق این شهر شدم. در نوشته مربوط به سفر قبلی (دبی در 13 نما) دلایل تغییر نظرم نسبت به دبی را نوشتم. اما این بار معتقدم که نمی توان دبی رفت و لذت نبرد (و حسرت نخورد…!).

سفر خاصی بود. تجربه های بسیار گرانبهایی به دست آوردم. تجاربی که شاید مسیر زندگی ام را به طور کامل عوض کرد… همسفرانم هم در این سفر همسفران خوبی بودند. بسیار حرف زدیم و فکر کردیم و خندیدیم و گپ زدیم. تجربه ای که خیلی بوی “سیب” می داد!

.

نکاتی برای سفر به دبی

اما آنچه که شاید برای یک مسافر دبی جذاب باشد، نکاتی است که در این سفر آموختم. نکاتی که می نویسم تا هم برای خودم بماند و هم شاید به سفر مسافری کمک کند.

– مترو دبی روزهای جمعه تا ساعت 14 کار نمیکند.

– فروش نوشیدنی های الکلی در تمام شهر ممنوع است. این نوشیدنی ها صرفا در بارها و برخی مکان های عمومی سِرو می شود و جز در این نقاط، نمی توان هیچ گونه نوشیدنی را خرید که به منزل برد.

– مدینه جمیرا یکی از نقاط دیدنی دبی هست. بازاری که در این منطقه با معماری عربی ساخته شده است، واقعا زیبا و دیدنی است.

– بازار ابن بطوطه معماری منحصر بفردی دارد. در این بازار از 7 معماری مختلف استفاده شده است که یکی از آنها معماری ایران است. معماری مسجد شیخ لطف ا لله اصفهان. ایده ای که در این بازار پیاده شده است را آرش نورآقایی هم برای یک هتل مطرح کرده بود.

– دبی شهر فیلیپینی ها و پاکستانی ها است! اکثر شاغلین در پذیرش هتلهای کم ستاره و فروشگاههای مختلف، دختران فیلیپینی هستند و اکثر راننده تاکسی ها پاکستانی!

– یک رادیوی پر طرفدار در دبی وجود دارد که فرکانس آن 93.40 است و صرفا موسیقی ایرانی پخش می کند. خیلی از راننده تاکسی ها این رادیو را گوش می کنند و از موسیقی ایران لذت می برند. حتا اگر موج رادیوی دیگری در تاکسی در حال پخش باشد، کافی است به راننده بگویید که علاقه مند موسیقی ایرانی هستید. همان لحظه فرکانس را به فرکانس این رادیو منتقل می کنند.

– در پمپ بنزین های دبی، فروشگاه هایی 24 ساعته وجود دارد که بسیار کار راه انداز است.

– اگر به ضعف زبان عربی در نداشتن 4 حرف گچ پژ دقت کنید، آن وقت با تابلوهایی مواجه می شوید که برای لحظاتی خنده را بر لبانتان می نشاند. برندهایی که وقتی به عربی برگشته اند، کلمات جالبی را به وجود آورده اند! به بعشی از آنها دقت کنید:

بانک استاندارد چارتر: ستاندرد تشارترد بنك

برگر کینگ: برجر کنج

کینگ کامپیوتر: کینغ کمبیوتر

استارباکس کافی: ستار بکس کافیه

و…

– حداقل هزینه تاکسی در دبی 10 درهم است. ولو اینکه مبلغ تاکسی متر عدد کمتری را نشان دهد.

– بعید است که هزینه غذای هر نفر در دبی کمنر از وعده ای 50 درهم شود. مگر غذاهای بسیار ساده و مختصر و بدون نوشیدنی و مخلفات.

– برای غذا خوردن و تفریحات و زندگی شبانه، این رستوران ها و بارها ارزش دیدن و سر زدن دارند:

مدینه جمیرا، باراستی، Qdis، دهکده ایرلندی ها، HB

– ارزان ترین اقامت در دبی، اقامت در هتل آپارتمان های منطقه المنخول است که در نزدیکی ایستگاه مترو الفهیدی قرار دارد. تجمعی از هتل آپارتمانها با امکاناتی نسبتا مناسب. منتها مشکل بعضی از آنها قدیمی بودن وسایل آن است که البته در بعضی موارد، کثیفی هم به آن اضافه می شود. توجه به عکس هایی که کاربران در سایت تریپ ادوایزر برای هر هتل گذاشته اند، به انتخاب هتل مناسب بسیار کمک می کند.

– جزیره کیش مقصد بسیاری از افراد مهاجر ساکن دبی است که برای تعویض ویزا باید از امارات خارج شوند. این فرصتی است که باید کمی جدی تر گرفته شود و از آن به نحو  مناسب تری بهره برداری شود.

– باشگاه ایرانیان دبی، فضای مناسبی برای افرادی است که می خواهند طعمی از ایران را در دبی تجربه کنند. غذاهای ایرانی، اتاقهایی با سبک و سیاق هتلهای ایران، تسلط کارکنان به زبان فارسی، الزام به رعایت حجاب و… باعث می شود که احساس کنید در ایران هستید.

.

نمایشگاه ATM

امسال نمایشگاه بسیار پر و پیمان تر از سال قبل بود. هم از لحاظ غرفه و هم از لحاظ بازدید کننده تعداد بیشتری حضور داشتند. شاید بیش از 200 بازدید کننده ایرانی در این آوردگاه حاضر بودند. یکی از نکات کلیدی و مهم نمایشگاه “بازار سفر اعراب” کنفرانس ها و سمینارهایی است که در حاشیه آن برگزار می شود. امسال تمرکز خیلی از سمینارها به سوی شبکه های اجتماعی بود که بسیار جای تامل دارد.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات