• Menu
  • Menu

اگر مسافر پاریس هستید

اگر مسافر پاریس هستید بد نیست کمی از پاریس و پاریسی‌ها بدانید. این یعنی اینکه علاوه بر شناختن دیدنی های پاریس باید کمی با رفتار و عادات و علایق فرانسوی‌ها نیز آشنا شوید. شاید مطالب زیادی با عنوان راهنمای سفر به پاریس را تا به حال خوانده باشید؛ اما نکاتی که در این مطلب می‌خوانید را بعید است جای دیگری پیدا کنید. این مطلب به شما کمک می‌کند تا در سفر به پاریس، علاوه بر کمیت سفر کیفیت سفرتان نیز افزایش یابد.

راهنمای سفر به پاریس

این مطلب حاصل اقامت‌ها و سفرهای چند باره من به پاریس است. تلاش کرده‌ام تا ادراکات خودم را از این شهر در چند دسته مختلف شامل “دیدنی های پاریس: چیزهایی که در پاریس می‌بینید”، “دانستنی های پاریس: چیزهایی که خوب است بدانید” و بالاخره “تجربه های پاریس: چیزهایی که حتما تجربه کنید” یادداشت کنم و نقشه‌هایی را نیز که در اختیار داشتم، اینجا قرار دهم تا اگر کسی مسافر آینده این شهر بود، با خواندن این مطلب بتواند برنامه‌ریزی بهتری برای سفرش انجام بدهد. این مطلب را به طور متناوب به روز رسانی می‌کنم تا به تدریج کامل‌تر شود. فراموش نکنید که مطالب دیگری که با موضوع راهنمای سفر به پاریس دارم را نیز ببینید. برای دیدن این مطالب اینجا را کلیلک کنید.

دیدنی های پاریس

– اگر سيگاری باشید و پاکت سیگارتان را در معرض دید قرار دهید، به دفعات پيش خواهد آمد كه فرانسوی‌ها از شما یک نخ سيگار تقاضا كنند! این یک امر مرسوم در پاریس است. کافی است برای تجربه هم که شده یک پاکت سیگار روی میزتان در یک کافه در یک خیابان پر تردد پاریس قرار دهید تا این مسئله را تجربه کنید.

– وقتي فرانسوي‌ها به رستوران مي‌روند، خدا می‌داند تا كی در رستوران بنشينند. آنها رکورددار صرف زمان برای غذا هستند و روزانه دو ساعت و سیزده دقیقه از وقت‌شان را صرف خوردن و نوشیدن می‌کنند!

– بسیار سیگار می‌کشند. عادت دارند حتا چندین بار وسط غذا سيگار مي‌كشند!!!

– نانوایی (Boulangerie) و شيريني فروشي‌هاي (Confiserie) زيادي در پاريس وجود دارد كه شيريني‌هاي عالي دارند. شاید نمونه مشابه‌اش در ایران، شیرینی فروشی خیابان انقلاب در تقاطع خیابان وصال باشد.

– جمعيت هدفون به گوش پاريس، به خصوص در مترو بسيار زياد است.

– بسياري از ديوارهاي غير اصلي كه كاربري عمومي دارند و شخصي نيست، به همراه بسياري از معابر عمومي با گرافیتی (Graffiti)(ترکیب نقاشي و کلمات) پوشيده شده‌اند.

راهنمای سفر به پاریس

دانستنی های پاریس

– ساعت كار مترو تا نیمه شب است، اما اتوبوس‌های شبانه تا صبح كار مي‌كنند.

– در هر منطقه‌ای می‌توان رستوران‌های درجه ٢ و ٣ شبانه‌روزي پیدا کرد که تا صبح باز هستند و اگر دیروقت بود و گرسنه بودید، به کارتان می‌آیند.

– پاريس هم مثل آمستردام و هامبورگ، محدوده نور قرمز (Red Light District) دارد.

– چند جای مرتفع برای تماشای پاريس از بالا وجود دارد. شمالی‌ترين آن بلندی‌های مونتمارتر یا مومق (Montmartre) مقابل كليسای سكره كر (Sacre Coeur) است. اما با جاذبه‌های معروف فاصله زيادی دارد. در بخش تاریخی، برج‌های كليسای نتردام (Notre Dame) بهترین گزینه بود که با آتش سوزی صورت گرفته فعلا امکان بالا رفتن از آن وجود ندارد. همچنین بالای مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو (Centre Georges Pompidou) و بالای یکی از ساختمان‌های سه‌گانه گالری لافایت (Galeries Lafayette) نیز از دیگر مکان‌های تماشای پاریس از بالا است. در مركز كمی متمايل به جنوب غرب، برج ايفل (Eiffel Tower) است كه از بالای آن نمای مناسبی از شهر ديده مي‌شود، اما در منظره‌ای که خواهید دید، جای خالی برج ايفل را در تصویرتان به شدت حس خواهید کرد. بالاخره در نيمه جنوبی شهر برج مونت پارناس (Tour Montparnasse) قرار دارد كه اگر دوربين خوبی داشته باشيد می‌توان عکس‌های خوبی گرفت.

– اگر مي‌خواهيد عكس‌هايتان از شهر در ارتفاعات ذكر شده ضد نور نباشد، بازديد از مونتمارتر صبح باشد، بازديد از مونت‌پارناس و بازديد از ايفل عصر منتهی به غروب.

– محدوده‌های شتله (Châtelet)، ريوولی (Rivoli)، بلوار هوسمان (Haussmann Bulevard)، خیابان اپرا (Avenue de l’Opéra) و محله مونتمارتر مكان‌های توريستي، پر تردد و جذابی برای هتل گرفتن و اقامت است. در بخش جنوب رود سن (The Seine River) هم محدوده سنت ژرمن (Saint-Germain-des-Prés) موقعيت خوبی دارد. شما می‌توانید برای رزرو هتل با کارت شتاب از طریق سایت‌های رزرواسیون هتل ایرانی اقدام کنید. 

– محدوده دروازه پيروزی (Arc de Triomphe) و شانزه ليزه (The Avenue des Champs-Élysées) كلاب‌های رقص زيادی وجود دارد. اكثر پاريسی‌ها كلاب دوپلكس (Le Duplex) را می‌شناسند و از آن به نيكی ياد می‌كنند!

– رستوران‌هاي محله شاتلي مكان خوبي براي شب نشيني است. قليان هم براي مشتاقان هست! يك وعده شام در حوالي خیابان سباستوپول (The Boulevard de Sébastopol)  و همچنین یک وعده در محله مونتمارتر بسيار دلنشين و به ياد ماندني است.

– پاریس دو نوع قطار شهری دارد. یکی مترو که متروپولیتن (Métropolitain) معروف است و خطوط آن صرفا در محدوده مرکزی شهر تردد می‌کنند. دیگری RER است که فرانسوی‌ها آن را “اِغُ اِغ” تلفظ می‌کنند. محدوده تردد RER بسیار گسترده‌تر هست و به حومه پاریس دسترسی دارد. قیمت این قطارها بیشتر از مترو است. برای استفاده از اغ اغ باید بلیط را تا مقصد نگاه دارید، چرا که بدون بلیط نمی‌توانید از ایستگاه خارج شوید.

– پاريس چند نوع بليط مترو دارد. یکی بر اساس منطقه‌ها (زون) که بليط‌هايي براي استفاده از يك زون، دو زون و سه زون است.  همچنين بر اساس تعداد دفعات سفر که بليط‌هاي تك سفره، دو سفره، پنج سفره، ده سفره و بیست سفره وجود دارد. همچنین بر اساس زمان استفاده بلیط‌های يك روزه تا پنج روزه وجود دارد. بليط رفت و برگشت قطار از فرودگاه شارل دوگل (Charles de Gaulle Airport) تا ايستگاه قطار شمالي پاريس (Gare du Nord) به تنهايي ١٨ يورو است. پس اگر قصد داريد پنج روز در پاريس بمانيد و رفت و برگشت‌تان به فرودگاه با مترو و قطار است، بهتر است بليط پنج زون پنج روزه را بگيريد كه حدود ٥٣ يورو است و مي‌توانيد از آن براي همه نقاط شهر (فرودگاه، ديزني‌لند، فونيكولار، اتوبوس، قطارهاي شهري و…) بدون محدودیت و به دفعات مختلف استفاده كنيد (این بلیط مترو و اغ اغ را با هم پوشش می‌دهد). در غیر این صورت بلیط‌های 10 سفره که صرفا مخصوص استفاده از مترو شهری است، به صرفه‌تر است. يادتان باشد هر زمان كه بليط‌های زمان‌دار را بخريد، زمان شما از صبح اولین روز استفاده محاسبه مي‌شود. پس بهتر است كه شب بليط را نخريد.

– نقشه‌هاي عادي موجود در پاريس فاقد جزئيات است و نام خيابان‌هاي فرعي را نمي‌توانيد در آن ببينيد. اما در همه ايستگاه‌هاي مترو نقشه‌ای بزرگ از همان محدوده وجود دارد. اين نقشه‌ها در بسياري از خيابان‌هاي پر تردد نيز با مشخص بودن محل ايستادن شما، وجود دارد.

– بازديد از برج ايفل با در نظر گرفتن صف و دو توقف در ميان برج و مدتي كه صرف بازديد مي‌كنيد (در تابستان) حداقل ۴ ساعت زمان نياز دارد.

– بازديد از بالاي برج‌هاي نتردام با احتساب صف، بالا رفتن از پله‌ها و انتظار بر اساس برنامه‌هاي زمان‌بندي شده، بين ١ تا ٢ ساعت زمان نياز دارد.

– برنامه‌هايي مثل باله و اپرا را بايد از چند هفته قبل هماهنگ كنيد. شب‌هاي نزديك به برنامه يا سالن پر است و يا بسيار گران است. اما بلیط کاباره‌های مولن‌روژ (Moulin Rouge Cabaret) و لیدو (Lido Cabaret) ساده‌تر پیدا می‌شوند.

– برعكس تصور اولیه، قيمت‌هاي بعضي از فروشگاه‌هاي شانزه ليزه قابل تحمل است. اما بهترین خیابان برای خرید، ریوولی است.

– تورهاي شبانه زيادي در پاريس وجود دارد. تور پياده‌روی، تور دوچرخه، تور با ماشين اختصاصي، گشت شهری با اتوبوس، گشت با قايق و… برخی از این تورها هستند.

– تابستان پاريس، بخصوص سپتامبر، از شلوغ‌ترين اوقات پاريس است و بالطبع همه چيز گرانتر.

– از میدان دروازه پیروزی ۱۲ خیابان منشعب می‌شود که شانزه لیزه فقط یکی از آنهاست! نام دیگر این میدان، ستاره (Etoile) است.

راهنمای سفر به پاریس

تجربه های پاریس

– خوردن دسر كِرِم بروله (Crème brûlée) بسيار واجب است!

– به‌جاي اينكه براي ديدن برج ايفل با عجله خود را به برج برسانيد، اول از ايستگاه Trocadero در آن سوي رود سِن بازدید را شروع كنيد. نماي بي‌نظيري از ايفل را خواهيد ديد.

– قبل از ساعت ٩ صبح برای بازدید از موزه لوور در محل حاضر باشيد تا هم با صف کوتاه‌تری مواجه شويد و هم موزه خلوت‌تر باشد. اول سراغ تابلو موناليزا برويد، چون به سرعت در همان دقایق اولیه شروع به کار موزه شلوغ مي‌شود. اگر می‌خواهید از موزه لوور بیشتر بدانید و بازدید کوتاه اما پرباری داشته باشید، به مطلب شاهکارهای موزه لوور سر بزنید.

– به سايت viparis.fr قبل از سفر سري بزنيد، رويدادهاي در حال برگزاري در پاريس را ببينيد. بعضي از آنها ارزش انجام اندك تغييراتي در برنامه سفرتان را دارد.

– يك وعده ناهار در محله مونتمارتر در كنار كليساي سكره كر و میدان نقاش‌ها، يك وعده ناهار يا شام در محدود ايستگاه آبس (Abbesses) در همان محله، يك وعده شام در حوالي شَتله و خيابان سباستوپول را از دست ندهيد.

– از قبل از رفتن به پاريس براي همه روزهايتان برنامه داشته باشيد، حيف است وقت در پاريس بودن را صرف جستجو كردن كنيد!

– دو کافه مهم و شناخته شده در خیابان سنت ژرمن وجود دارد که به واسطه حضور چهره‌های سرشناس در آنها، این کافه‌ها در شکل‌گیری جریانات و وقایع تاریخی فرانسه نقش ایفا کرده‌اند. خوردن یک قهوه با روش آماده سازی فرانسوی (قهوه فرانسه) در یکی از کافه های فلور (Café de Flore) یا دومگو (Les Deux Magots) تجربه‌ای هیجان‌انگیز است.

راهنمای سفر به پاریس
کرم بروله

نقشه پاریس

پیشنهاد اکید من این است که حتما اگر فرصت دارید، درست طبق این مسیرها در پاریس پیاده روی کنید. خیلی از زیبایی‌های پاریس را که در عکس‌های مختلف دیده‌اید، خواهید دید. توصیه می کنم حتمن مطالب راهنمای سفر به پاریس را مطالعه کنید.

نقشه پاریس
مسیر پیشنهادی پیاده‌روی در محدوده شانزه لیزه
نقشه پاریس
مسیر پیشنهادی پیاده روی در محدوده جزیره میانی و بزرگ‌تر وسط رود سن (لا سیته)
نقشه پاریس
مسیر پیشنهادی پیاده روی در محدوده جزیره شرقی وسط رود سن (سنت لوییس)
نقشه پاریس
مسیر پیشنهادی پیاده روی در لاتین کوارتر و باغ لوگزامبورگ
نقشه پاریس
مسیر پیشنهادی پیاده روی در محدوده مونتمارتر (موماق) و کلیسای سکره‌کر
نقشه پاریس
مسیر پیشنهادی پیاده روی در محدوده شرقی پاریس (اطراف میدان باستیل)
نقشه پاریس
مسیر پیشنهادی پیاده روی در محدوده ایفل
راهنمای سفر به پاریس
مسیر پیشنهادی پیاده روی و بازدید از پل های رود سن
راهنمای سفر به پاریس
مراکز خرید معروف پاریس
راهنمای سفر به پاریس
محدوده‌ای که فروشگاه‌ها، گالری‌ها و مراکز خرید زیادی در آن است

راهنمای سفر به پاریس

برای هر روز در پاریس بودن باید برنامه داشته باشید. من مطلبی با موضوع راهنمای سفر به پاریس با برنامه‌ای دقیق و کامل برای ۱ تا ۵ روز در پاریس بودن را نوشته‌ام. برای دیدن برنامه و خواندن ادامه مطلب به لینک اگر مسافر پاریس هستید (بخش دوم) بروید.

دیزنی لند پاریس

اگر سئوال‌تان این است که به دیزنی‌لند بروید یا نه؟ جواب من بسیار کوتاه است: بله!
دیزنی لند یکی از بهترین تجربه‌های پاریس است که خوب است یک روز از وقت‌تان را به آن اختصاص دهید. توضیحاتی مفصل راجع به بازی‌های جذاب دیزنی و خرید بلیط تخفیف دار دیزنی لند پاریس در یک مطلب مستقل نوشته‌ام. لطفا بر روی این لینک کلیک کنید: دیزنی لند پاریس

مشاوره سفر

اگر برای سفرتان نیاز به مشاوره دارید، من به دو صورت رایگان و تخصصی در خدمت شما خواهم بود. برای نحوه ارسال سئوال یا هماهنگی جلسه مشاوره، به صفحه مشاوره سفر بروید.

پی‌نوشت

– برای دنبال کردن مطالب جدید، می توانید به کانال تلگرام من MrTripic و برای دنبال کردن عکس های من در سفر می توانید به حساب کاربری من در اینستاگرام MrTripic بپیوندید.

– برخی از عکس‌های استفاده شده در این مطلب، از منابع فرانسوی و انگلیسی انتخاب شده و متعلق به من نیست.

– اگر تجربه یا نکته‌ای از پاریس دارید که می‌توانید به این مطلب اضافه کنید، لطفا در قسمت کامنت اضافه کنید.

– این مطلب توسط دوست خوبم سینا برهانی به زبان انگلیسی برگردانده شده و در وبلاگ انگلیسی من “mrtripic.com” قرار داده شده است.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات